maanantai 25. kesäkuuta 2012

Lähdimme Hangosta klo 12 suuntana Gotlanti, Visby.

Ajoimme koneella Hangon ulosmenoväylän päähän vastatuulessa. Sen jälkeen
purjeet auki ja tiukkaa sivuvastaista muutama tunti kunnes tuuli siirtyin enemmän länteen ja luoteeseen kunnes loppui kokonaan myöhään illalla. Yön pimein aika koneella ilman tuulta kunnes aamulla tuuli virisi suoraan takaa. Genua auki ja sillä tultiinkin koko matka Gotlannin kärkeen saakka.

Tuuliperäsin ohjasi vastaiseen sekä myötätuulessa 11 metrin tuulessa ja sen muodostamassa aallokossa ja hyvin toimii. Kiva että joku toimii.

20 mailia ennen Visbytä tuuli loppui ja koneella loppumatka.
Matkalla arvailimme miten paljon veneitä on satamassa ja löytyykö paikka.
Yllätyimme veneiden vähyyttä. Enemmän poijuja vapaana kuin käytössä.
Sesonki alkaa vasta myöhemmin. Kiinnityimme laituriin lauantai aamuna klo 2.
Hango-Visby 38 tuntia.

Vaikka oli Juhannusaatto niin sateessa oli todella pimeätä kun tulimme Visbyn altaaseen. Allas on hyvin valaistu, joten ei ollut mitään ongelmia. Sade jatkui, joten vene kiinni, sisälle ja whisky ja toinen ja karttojen tutkailu ja nukkumaan.

Lauantai alkoi sateisena mutta nopeasti pilvet väistyivät ja saatiin hieno aurinkoinen päivä. Täälläkin vietetään Juhannusta joten ruokakauppaa lukuunottamatta melkein kaikki kaupat olivat kiinni. Tosin turisteja täällä on paljon ja turistikaupat pitivät ovensa auki myös tänään.
Satamassa ei ole langatonta verkkoa vaan rannan kapakassa on asiakkaille. Eli asiakkaksi, jotta pääsee nettiin. Parempi vaihtoehto kuin maksullinen netti satamakonttorista kuivin suin. No, menin ja kirjoittelin ja yht äkkiä ulos verkosta ja tiskille kysymään. Sorry, ei voi mitään. Olut oli kuitenkin hyvä.

Huomenna suuntana etelä. Tuulista riippuu, mennäänkö Öölannin ja mantereen välistä ja mahdollisesti Kalmariin vai suoraan alaspäin kohti Bornholmia.

Jääkaappi toimii ja ei toimi. Tänään taas on toiminut joten ei kosketa koneistoon ja Saksasta tai Englannista ehkä uusi.

Juhannusaatto, keskikesä mutta ei kuitenkaan niin kovin lämmin