Vihdoinkin. Kun vastatuuleen veneen vauhti on välillä alle 2 solmua on näkyvä satama todella kaukana kun matkaa on 10 mailia.
Lähdimme Kalmarista noin klo 10 kohti Simrishamnia. Alku oli kivaa sivutuulta aina eteläkärkeen saakka jolloin tuuli kääntyi vastaiseksi 15 m/s.
Jäimme Sandhamniin odottelemaan tuulen tyyntymistä muutamaksi tunniksi. Ennusteen mukaan tuulen piti laske yksi Hanön lahdelle. Lähdimme klo 9 illalla kohti Simrishamnia eli ylittämään Hanön lahtea.
Aluksi tuuli olikin heikkoa joten ajoimme koneella. Kohta tuuli nousikin tuttuun 15 m/s ja suoraan vastainen. Iso vähän auki ja kryssattiin koneella eteenpäin.
Matkaa 9-11 tuntia ja kylmä ja vettä sataa ja vene pompii niin vasemmalle kuin oikeallekin vaikka iso oli auttamassa, sekä ylös että alas. Pimeää, ei voi nukkua, sisällä kamat lentelee puolelta toiselle.
Väsyttää, on kylmä, miettii mitä vielä voisi laittaa päälle, että voisi vielä liikkua. Mitään ei näe kun sataa, pitää kyhnöttää tuulilasin alla. Onneksi AIS näyttää laivat ja hälyttää lähellä kulkevista. Vettä lentää koko ajan keulan yli ja yli veneen.
Tuli mieleen väittämä:
Kun tuulen nopeus metreissä > ilman lämpötilan asteissa = epähyvä
Tulimme Simrishamniin 9.30 ja otimme pienet unet.
Kaupungille, syömään ja soitto hamn masterille. Sovittiin vene telakalle seuraavana aamuna klo 8.
Oli helppoa olla päivä kun tiesi, että huominen menee telakalla.
Aamulla herätys, aamiainen ja klo 8 olimme telakan laiturissa odottamassa. Edessä oli öljyn vaihto sekä veneen nosto potkurin säätämistä varten.
Öljyn vaihto sekä koneeseen, että vaihteistoon oli valmis klo 12. Työ alkoi 8.30.
Rauhallista työtahtia.
Työ tuli tehtyä hyvin.
Paikallisten ruotsi, skånen murre on aika kummallista. Ensin puhuin englantia heidän kanssaan mutta jossain vaiheessa siirryin kokeilemaan ruotsia. Kun he puhuvat ruotsia niin en ymmärtänyt suunnilleen sanaakaan. Skånen murre on hassua. Niin vain asiat tuli hoidettua. Minä yritin ymmärtää ja varmistin asian omalle ontuvalla ruotsilla. Hyvin tuntui toimivan. Välillä tosin oli pakko vaihtaa englantiin kun tuli oikeasti tärkeä asia.
Veneen nosto maille toimi todella hyvin.
On näillä hyvät vehkeet. Vene laiturista ja takaisin laituriin nostettuna, potkuri säädettynä 10 minuuttia.
Tosin tämä jouduttiin tekemään kolme kertaa.
Vene ylös, potkurin säätö, ulos satamasta kokeilemaan, takaisin.
Vene ylös, potkurin säätö, ulos satamasta kokeilemaan , takaisin.
Vene ylös, potkurin säätö, ulos satamasta kokeilemaan, takaisin.
Kolmannella kerralla tyydyttävä tulos.
Koneen maksimikierrokset tyhjäkäynnillä 3100, vaihde päällä 2900
Siirreettiin venen tankkauslaituriin ja tankattiin. Jäädään tähän yöksi koska öljynsuodatinta
irrottaessaan asentaja rikkoi yhden koneen anturin. Heillä ei ollut hyllyssä, joten huomenna aamulla tulee ja hän tulee asentamaan.
Tässä oli myös ruotsalaisten moottorivene, joku sunseeker.
Erittäin mukava, suojaisa ja hyvä satama. Kiva kaupunki ravintoloineen heti vieressä. Tarvittavat venekorjaukset ja veneen nosto toimii todella hyvin.
Tosin huomenna vasta nähdään mitä tämä maksoi, kuin syvälle kättä taskuun tällä kertaa.
Tänään oli ensimmäinen kerta kun pystyi olemaan sortsit jalassa. Illalla kun syötiin kerrankin veneessä ulkona ja jostain terassilta soi Abba tuli tunne, että ollaan kesällä Ruotsissa.
Huomenna tarkoitus aamulla lähteä kohti Kieliä, josta vanhempani hyppäävät kyytiin ja ovat mukana Amsterdamiin asti.
Nyt alkaa olla vehkeet kunnossa ja päästään perussysteemiin pikkuhiljaa. Tosin tuulimittari näyttää mitä sattuu tuulen suunnaksi mutta mahdollisesti sen kalibrointi onnistuu merellä.
Mika
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti