Roompotin satama |
Hollannin kanavat ja sisämeret nähty!
Vietimme Amsterdamissa loppujen lopuksi melkein viikon.
Odottelin osia ruotsista keulapotkuriin ja moottoriin.
Keulapotkurin osat tuli kuten oli sovittu mutta Volvon osa
ei tullut kun Volvolla ei kuulemma ole sellaista osaa. Osa oli tilattu jo kolme
viikkoa sitten eli silloin kun olimme Simrishamnissa ruotsissa. Jos kyse olisi
vanhasta moottorimallista mutta kun on uusi moottori.
Volvon logistiikka pikkasen hakusessa. Eli en saanut osaa ja
kun eivät osannet sanoa koska tulee, emme jääneet odottamaan.
Amsterdamin aikana joka päivä satoi paljon tai vielä enemmän
ja tuuli kovaa. Emme lähteneet kaupungille kuin parina päivänä. Muut ajat
vietimme veneessä. Aika kului hyvin.
Lähdimme Sixhavenin satamasta aamupäivällä vaikka convoy
kaupungin läpi menee vasta yöllä. Satama tyhjenee puoleen päivään mennessä ja
täyttyy heti tämän jälkeen taas aivan täyteen. Jokainen kohta jossa näkyy vettä
veneiden välissä pyritään täyttämään veneellä.
Ajoimme yhden sillan läpi kanavaan ennen rautatiesiltaa.
Tästä lähtee convoy seuraavana yönä. Jätimme veneen kanavan reunaan ja lähdimme
kävelyllä ja kaupoille.
Iltaa kohden veneitä alkoi kerääntymään näiden kahden sillan
väliselle alueelle kanavassa. Mekin saimme kaksi venettä kylkeen.
Kaikki info vhf:n kautta tulee hollanniksi, josta emme
ymmärtäneet mitään mutta vieressä olevan hollantilaisen veneen porukka käänsi
englanniksi.
Mitään tiettyä aikaa ei rautatiesillan avaamiseen ole. Vhf:
llä klo 23.30 kerrotaan moneltako silta avataan. Tieto tuli: 01.45. Silloin oli
jo pimeää kun muutamaan minuuttia ennen hetkeä irrottauduimme ja parinkymmenen
muun veneen kanssa odottelimme sillan avautumista. Kauaa ei silta ole auki
koska virkailija kävi vähän aikaisemmin sanomassa, että älkää odottako vihreää
vaan heti kun mahtuu niin läpi.
Niin siinä aikamoisessa rykelmässä tosin kaksi vierekkäin
porhalsimme läpi odottamaan seuraavaa siltaa. Taisi olla pari siltavahtia,
jotka ajoivat mopolla aina seuraavaa siltaa avamaan. Odotus, herra pääsi
perille, painoi nappia, silta nousi, läpi, ajoa vajaa maili ja sama toistui.
Tämä toistui 8-9 kertaa, jonka jälkeen olimme kulkeneet Amsterdamin läpi.
Pääsimme toiselle puolelle ja muutaman mailin ajon jälkeen oli seuraava
pysähdys noin kello 04.00 . Jäimme hollantilaisen veneen kylkeen ja heiltä
kuulimme, että edessä oleva rautatiesilta aukeaa kello 07.00, joten parin
tunnin unet ja sillan läpi. Taas pari mailia ajoa ja seuraava silta. Tosin
autosillat avataan melkein heti kun kohdalle tulee. Siltoja oli muutama ja niiden
jälkeen jälleen rautatiesilta jota jouduimme odottelemaan reilun tunnin. Sillan
jälkeen olimme Goudassa, pienessä kylässä/kaupungissa, jossa hollantilaisen
veneen kylkeen kolmanneksi.
Kävimme markkinoilla ostamassa hyviä juustoja. Lähdimme
aamulla heti klo 09.00 kun sillat aukeavat ja ajoimme päivän koneella
Willemstadiin satamaan. Saimme hyvän paalupaikan kun tulimme ajoissa. Veneitä
tuli koko ajan lisää. Purjeveneet olivat neljässä rivissä. Täällä isot ja vielä
isommat moottoriveneet olivat myös neljässä rivissä.
Aamulla tankkaus ja lähtö kohti Roompotin satamaa. Matkalla
pari sulkua ja yksi avattava silta.
Nyt alkaa nämä siltojen odotukset ja sulkujen odotukset ja
koneella ajot riittää. Huomenna yksi sulku ja olemme merellä.
Tänään odotimme yhtä sulkuun pääsyä tunnin ja sen jälkeen
sulussa puoli tuntia. Sulutus kesti koska tulimme merialueelle. Hollannin
sisävedet ovat makeaa vettä ja sulussa pidetään huoli, että suolavettä ei
ajaudu sulun sisäpuolelle. Jotenkin touhuuvat sen ja se kestää, varsinkin niillä
jotka tuleva mereltä sisään.
Hollannin Staande Mast Route ei maileissa ole kovinkaan
pitkä. Aikaa saa kuitenkin varata yllättävän paljon siltojen ja sulkujen takia.
Monet sillat aukevat klo 09.00 ja aukeavat viimeisen kerran klo 19 tai 20.
Rautatiesillat vievät päivästä aikaa.
Lähdimme Delfzilj-kaupungista 7.7. ja huomenna menemme
merelle eli 25.7.
Tosin vietimme Amsterdamissa melkein viikon. Muutamassa
paikassa olimme koko päivän mutta pääasiassa seuraavana päivänä aina jatkoimme
matkaa.
Mahtava kokemus mutta Amsterdamista olisi jo voinut lähteä
merelle. Kanavassa ajo on aika kyllästyttävää muutaman päivän jälkeen. Peltojen
keskellä koneella. Silloin tällöin menee jonkun kylän läpi, jossa on jotain
nähtävää. Ja ne sillat ja sulut. Aina odottamista. Vaikka ei ole kiire niin syö
se.
Kaikki viitat, tiedotukset ja muukin on hollanniksi. Eikä
millään muulla kielellä.
Monta kertaa menimme naapuriveneestä kysymään mitähän tuo
tarkoittaa tai tarkoitti.
Avuliaasti neuvovat.
Kauniita pieniä kyliä ja kaupunkeja joiden läpi reitti
kulkee. Näissä paikoissa voisi viettää päivän pari jokaisessa.
Saimme Cuxhavenissa eräältä veneilijältä hyvän kanavakartan.
Hän oli siihen merkinnyt selvyydeksi reitin. Kanavia kulkee maassa ristiin
rastiin, mutta kaikkialla ei ole avattavia siltoja. Karttaa, kirjaa,
merikarttaa hyväksikäyttäen ja Katan kartanluku ja merkkaustaitoa hyödyntäen
emme eksyneet emmekä joutuneet väärään kanavaan.
Koneella ajoa on tähän mennessä tullut 148 tuntia
Vuosaaresta lähdön jälkeen, suurin osa täällä Hollannissa. Merivesisuodattimen
puhdistus aika ajoin. Kanavat ovat matalia ja mutaisia eikä ehkä ihan puhtainta
vettä.
Kanavat ovat paikoittain kapeita pitkältä matkalta. Silloin
on pakko ajaa itse eikä voi käyttää autopilottia. Illalla on väsynyt skarppaamisesta.
Diesel on suunnileen saman hintaista kuin Suomessa. Ruoka
kaupassa sekä ravintolassa on Suomen hintaluokkaa.
Venetarvikeliikkeitä on todella harvassa. Polttoainepaikkoja
on myös harvassa.
Luulisi dieseliä saavan yleisemmin. Täällä perus kanavavene
on 40-jalkainen tai suurempi moottorivene. Oikeesti uivia huviloita. Useimmin
vanhempi pariskunta kaksistaan. Ja koira. Todella monessa veneessä on koira.
Kolmas päivä kun on kesä. Tuntuu liika kuumalta kun ei ole
vielä tottunut tähän lämpöön. Illalla haluaa jo varjoon. Päivällä kansi polttaa
jalkapohjia.
Mutta en valita!
Huomenna Belgian puolelle mahdollisesti Zeebruggeen.
Saadaan opiskella vuorovesitaulukoita, milloin lähteä ja
milloin mennä satamaan.
Gouda |
Gouda |
Rakennelma |
Amsterdamin lentokentän lähestymisvalot |
Nooan arkki |
Willemstad |
Amsterdam |
Amsterdam seuraavana päivänä |
Odottamassa yön läpiajoa |
Willemstad |
Willemstad |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti