keskiviikko 22. elokuuta 2012

Biskajan ylitys
Camaret Sur Mer, Ranska – La Coruna, Espanja
377 mailia,  2 vrk ja 14 tuntia

Lähdimme aamulla klo 8 Camaretista myötävirrassa vastatuuleen koneella.
Merenkäynti oli ikävää pomppimista. Maininki tuli toisesta suunnasta ja tuuli toisesta.
Kun pääsimme syvempään veteen, rauhoittui meri jonkin verran. Pomppiminen teki kuitenkin sen, että Idalla oli maha kipeänä ja päivän ruoka-annos oli jogurtti ja pari keksiä. Onneksi saimme hänet juomaan mehua ja vettä koko päivän. Illalla Ida meni nukkumaan, nukkui 9 tunnin yöunet ja oli aamulla pirteä ja hyvinvoiva. Aamiainen maistui hyvin. Ida oli välillä meidän kanssa ulkona ja välillä leikki Barbeilla sisällä ja katseli videoita. Siitä eteenpäin Idalla olikin hyvä olo ja ruoka maistui. Vaikka kolmantena päivänä lähetyessämme rannikkoa myötätuulessa ja mainingissa ja aallokossa veneen keinuesssa paljon puolelta toiselle, ei se haitannut Idaa.

Idan vatsakipu voi olla kyllä jännittämistä kun lähdetään merelle vastatuuleen. Viime kesänä lähdimme Elisaaresta Gotlantiin ja silloin Itämerellä meillä oli 12-15 metriä vastatuulta ja iso aallokko. Vene hyppi aika tavalla ja silloin hänellä oli maha ensimmäisen kerran kipeä.

Jouduimme odottamaan Camaretissa 8 yötä sopivaa ajankohtaa ylitykselle. Tuulet ovat olleet koko ajan vastaisia ja suht kovia. Ennuste oli alle 10 metriä vastaista ensimmäinen päivä, seuraavana ei tuulta juuri ollenkaan ja viimeinen myötäistä. Aika hyvin ennuste piti paikkansa.

Tunnin päästä lähdöstä nousi sakea sumu, jota kesti koko päivän. Illalla onneksi sumu hälveni tehden yöstä helpomman. Yöllä pääsimme myös purjehtimaan sivuvastaisessa. Sadettakin saimme. Seuraavana päivänä jatkoimme purjehtimista edelleen mutta illalla tuuli loppui ja koneella ajoa koko yön. Kolmantena päivänä pääsimme myötätuulessa etenemään etupurjeella koneen avustuksella. Myös kolmantena päivänä etenimme jonkin aikaa sumussa.

Kolmantena  päivänä jopa aurinko paistoi vähän aikaa ja 20 mailia ennen satamaa tuli delfiiniparvi toivottamaan meidät tervetulleeksi espanjaan. Delfiinit leikkivät veneen keulan ympärillä 5 minuuttia hyppien välillä ilmaan. Joka päivä näimme delfiinejä mutta nyt ne tulivat ihan viereen.

Aurinko oli jo laskenut kun lähetyimme satamaa. Mielellään tulisi valoisaan aikaan vieraaseen satamaan. Vaikka oli täysin pimeää, oli satamaan tulo suht helppo ja onneksi satamassa oli paljon vapaita paikkoja. Hyvät laiturit pitkillä aisoilla. Kiinnityimme laituriin ja otimme ruotsalaiset vastaan viereemme laituriin.
Laiturimaljat, nopea kertaus matkasta ja nukkumaan.

Pidimme matkalla vähintään 5 solmun vauhtia. Mikäli purjeilla ei siihen päässyt, otettiin kone avuksi. Näin pystyimme ennakoimaan käytettävää aikaa merellä.
Tuntuu hölmöltä lomalla pitää aikatauluja ja tiettyä nopeutta kun ei pitäisi olla mihinkään kiire ja voisi vaikka kuinka hiljaa edetä purjehtien. Tuuliennusteet kuitenkin vaikuttavat etenemiseen.
Tänä kesänä on ollut ja näköjään jatkuu kovat tuulet ja pyritään välttämään liika koviin vastaisiin joutumista. Tuulien suunta on ollut viimeiset kaksi kuukautta lähes poikkeuksetta länsi-lounas eli vastaista tähän saakka.

Aamulla kävimme ilmoittautumassa satamakonttoriin. Ensimmäinen paikka jossa tarvittiin myös passit venetodistuksen lisäksi.
Satama on uusittu. Isot laiturit, hyvät suihkut, pesutupa, wifi (joka tosin laiturissa ei oikein toimi, pitäisi mennä koneen kanssa lähemmäksi satamakonttoria.)

Ensimmäinen päivä La Corunassa oli pyykkipäivä sekä varusteiden kuivatusta.
Vaatteet eivät meinaa kuivua ulkona kostean ilman takia. Hyvä varuste olisi sähköllä toimiva kosteuden poistaja veneeseen sisälle. Hankintalistalla.
Ruotsalaisilla on sellainen ja heillä siihen kertyy vettä yön aikana 5-6 litraa ilman pyykkien kuivaamista.

Aurinko paistoi ja oli lämmin. Teimme huoltotöitä veneellä koko päivän ja illalla seitsemän aikaan lähdimme katsomaan sisäsatamaa sekä kaupunkia. Löysimme myös hyvä leikkipaikan läheltä sisäsatamaa ja lapset jäivät naisten kanssa sinne kun minä ja Per lähdimme sisäsataman satamakonttoriin kyselemään vapaita paikkoja. Sisäsatamassa oli hyvin tilaa ja sinne varmaankin siirrymme tänään tai huomenna. Näimme siellä myös suomalaisen veneen, Maestro35 ja kävimme katsomassa mutta kukaan ei ollut paikalla.
Menimme takaisin leikkipaikalle ja lähdimme yhdessä kävelemään kaupungille. Voi sitä ravintoloiden määrää ja ihmisvilinää ja puheen sorinaa kun kävelimme ravintolakujia sinne tänne. Pysähdyimme yhteen drinkeille ja sen jälkeen toiseen syömään. Kävely veneelle ja nukkumaan puolen yön aikaan.

Tämä aamu onkin sitten taas lämpötilan suhteen vanhan toistoa. Alle 20 ja tuulee, joten takki päälle kun menee ulos.

Suunnitelmana oli mennä Finisterren toiselle puolelle Vigoon suoraan mutta mahdollinen kovantuulen alueen siirtyminen nopeammin koilliseen Portugalin ja Espanjan rannikolle muutti matkalla suunnitelmat niin, että päätimme suunnata La Corunaan.

Sumua on ollut monena päivänä. AIS ja tutka ovat todella tarpeellisia.

Biskaja

Saapuminen Espanjaan

Purjeenvaihtoa Biskajalla

Delfiinit

Camaret Sur Merin uimaranta, jossa kävimme ottamassa aaltoja vastaan.