perjantai 7. syyskuuta 2012

Nazare / Portugal

Det var ett tag sen sist jag uppdaterade, vi har faktist kommit en bit på väg redan sedan första stället i Spanien. Sö 26.8. startade vi mot Rio De Camarinas, och kom fram på eftermiddagen meningen var att bli vid ankkare, men de hade lovat hård vind till nästa dag.
Vi låg 2 nätter i den lilla hamnen. Ti 28.8. seglade vi vidare till Rio Baldexeira, där blev vi i ligga för ankkare.
På kvällen var vi in till byön på en glass o öl, men det var ända vi såg av den hamnen, vi åkte vidare nästa dag till Vigobukten.
Första natten i Vigo-bukten stanna vi för ankkare utanför en liten sandstrand. Det var ganska skvalppigt hela natten, det kom in svall från havet. För nästa natt bytte vi till en annan plats i Vigo-bukten.
Vi la oss utanför en liten Spansk by, framför en sandstrand.
Det var rätt hård vind hela dagen, o vi tillbringa största delan av dagen på båten med alla små pysslor.
Mika fick fiskkroken i fingret rätt djypt, men fick som tur ut den själv o såret var som turvar rätt litet.
På eftermiddagen tog vi jollan åkte in till stranden o tog oss ett dopp. Vattnet var nog rätt kallt.
Sedan gick vi lite i byn och gick in på en liten spanks bar, där ingen kunde engelska.
Vi fick nog bästellt lite mat, men vi viste ju inte va de sku va för vi kan inte spanska, o de kunde inte engelska. Men det var helt gott, just pasligt lite saltigt o några öl.

Byn vi låg utanför

Fre 31.8. kom vi till Portugal Viana Do Castelo, och till sol o värmen, nu börja sommaren på riktigt.
Vi blev väl mottagna av hamnkaptenen och han var mycket hjälpsam på alla vis.
Första intrycket av Portugal var postitivt.
Castelo är en trevlig stad, och såhär i efterskott harmar det lite att vi inte stannade där mera än 2 nätter.

Viana Do Castelo infarten från havet

Kyrkan uppe på berget

En av de smala gränderna i stan

Ida i Portugisisk folkdräckt

Sö 2.9. rätt tidig väcknig och iväg, för man måste komma ut medan det e högvatten. Det var en 60 sjömils etap vi hade framför oss ner till Aviero. Vi kom fram till ankarplatsen som ligger faktist lång ifrån själva staden på kvällen vid 18 tiden. Det blåste rätt friskt och samma blåst höll i hela natten.
Men ankaret höll bra det var ler botten. I samma vik låg 2 danskar, 1 svensk, 1 fransk, 1 Irlänsk båt + en massa lokala små båter vid bojar.
Platsen var inte trevlig och så var det skogsbrannd någonstans i närheten, så när vinden vände hade vi lukten och askan över oss.

Må 3.9. tog vi upp ankaret kring 7.30 och satt nosen mot Figuera Da Foz cirka 30 sjömil söderut.
Det här var en stad man inte hitta något hjärta av, alltså man blev inte det minsta klok på denna stad.
Den var rätt utbred och inget igentligen att se. Första kvällen var vi ute på stan och åt, det var helt god mat för riktigt rimligt pris. Nästa dag letade vi 1h på att hitta en matbutik, vi fråga o fråga, men i denna stad kunde dom inte riktigt engelska, o en pekade dom till höger o en till vänster, så det var ett äventyr i hettan.
På eftermiddagen gick vi till stranden, det blev ett kort beskök, för det blåste så att sanden bara yrde om en så man blev rätt sandbehandlad ända in på rumppan, vasta man inte tog av sig shorten äns.
                                                                               Hamnen

Ett litet sandslott kunde vi göra,
                                         men det blev nästan genast intäckt av den yrande sanden

Ons 5.9. igen rätt tidig veckning och iväg. Vädret var fint redan från morgonen, och det blev en dags seglats på circka 30 sjömil igen.
Vi kom till staden Nazare. Här mötte oss en rätt egendomlig hamnkapten. Första intrycket var rätt skrämmande på honom, men han tina lite upp senare. Både han och hans fru var mycket hjälpsamma och berätta gärna om staden mm. Infobladet om den lilla hamnen o staden fick vi tillome på finska.

Ida hoppar isanddynerna på stranden

To.6.9. åkte vid med fiskehamnens arbetar buss in till stan, det tog ca 10 minuter. Vi hade 1/2 besättningen av Cu@sea med som sällskap.
Vi gick på stan, tittade i krims-krams butiker, åkte 1 timmes rundtur runt stan, var på lunch (med turistpriser faktist), varit på stranden osv. Där gick hela dagen, men det var kul, o trevlig värkar staden att vara, så vi stannar några dagar.
                                                             Nazare sätt uppifrån bergen

Någon hade bykdag, bra torkväder

Nazare uppifrån bergen
                                                                     Dagens tonfisksallad

Lokal fiskrätt

Mika och Ida i strandvattnet

Mika ramlat omkull när vågorna drar ut med kraft

Mika som delfin

Så ser det ut när vågorna e kraftiga o drar upp
                                                     strandsanden när de slår in mot stranden