maanantai 25. maaliskuuta 2013

Antiqua

Vi stack tidigt på morgonen från Deshaies, det var en lång och guppig seglats vi hade till
Antiqua English Harbour.
Vi var framme i tid för att äten en snabb lunch och så hann Mika ännu till custom före den stängde klo 16.00.
Vi tog det lugnt hela resten av dagen, simmade, gjorde mat och gick och lade oss rätt tidigt efter en lång dag.
Båtarna svänger runt runt rätt mycket i denna vik, emellan åt kan alla båtar ligga åt olika håll, så man måste faktist se att man har gott om utrymme här.

Lite större segelbåtar i English habour
Utsickt över ankringen i English habour

Följande dag kom den finska båten Meri-ida, också in i viken. Dem hade vi senast stött på i St Lucia i början av januari.
Förmiddagen gick åt av att ta en sväng in till hamnen och också gå över till Falmouth habour, som ligger bara ett stenkast från English habour.
Vi bongade också några delfiner simma inne i English habour på morgonen, och sjösköldpaddor finns det också här.

Följande morgon tankade vi vatten och diesel inne i marinan, och så tog vi oss Jolly Horbour som ligger ungefär 10 sm norrut. Vi satte ankare i viken utanför.
Ner med jollen och så åkte vi in till Jolly Horbour för att skriva ut oss från Antiqua och handla i den stora mat butiken vi hör att skulle ligga precis vid marinan.
Själva hamnen var tom, bara några båtar vid bryggan, och i själva hamn området var det tomma butikslokaler i massor. Men den stora mat butiken fanns där och hade bra sortiment.

Blick ut över karibiskahavet från Jolly Habour ankringsvik

På kvällen kom Ari över till vår båt, han jobbar som kapten på en stor Swan (66 fotad) som seglar under engelsk flagga och låg i samma ankrings vik.

Följande morgon tog vi det lugnt och vid 10 tiden startade vi mot Deep Bay bara 3 sm norrut.
Denna är en skyddad vik, med en rätt lång sandstrand och trevlig att ankra i.
Cu@sea kom i till viken några timmar senare. Vi hade en eftermiddag på stranden tillsammans, kanske den sista här i Karibien, för nästa morgon tog vi skilda vägar.

Deep Bay
Följande dag gjorde vi lång seglats till St Kitts och huvudstaden Basseterre.
Vi hade en härlig seglings dag med sol, passlig vid och vågor.

Det blev mera Barbie kläder under seglatsen
Under vägen började fiskespöet sjunga, bromsen höll inte, Mika försökte väva in linan, men poks brast det…. oj vilken stor hejare hade månne varit (vi har 1 mm lina).
Just före vi skulle mellan öarna Nevis och Kitts, märkte vi att båtens fart hade minskat dramatiskt, vi släpade på ett fiskenät.
Mika på med snorkeln, band fast honom och ner i vattnet. Han fick som tur avskuret repet med bojen som hängde fast i propellern. Någon stackare får söka reda på sitt nät, någon dag.

Längs västkusten upp mot Basseterre såg vi att det låg ankrade några i några vikar, men vi skulle till huvudstaden för att skriva in oss på ön. Det finns ett ankrings ställe också utanför stan, och den lilla marinan som finns här, men den ser inte så lockande ut + att den är rätt gungig.
Vi körde in i marinan, och fick en plats här. Den har plats för bara några få gästande båtar.

Söndag morgon gick Mika tidigt till custom, men fick ta taxin till flygfältet med några andra, för custom hade något viktigare att göra och hann inte med båt gäster.
På dagen tog vi en titt på stan som låg som öde. Den är jätte smutsig och mycket söderfallna hus här. Det finns en lite nyare och snyggare del här med butiker för kryssningsfartygen, men den låg också tyst och de flesta butikslokalerna stod tomma.
Under eftermiddagens lopp fick vi följa med ett polis ingrepp på en liten fiskebåt här i hamnen.

De öde gatorna i BasseTerre
Stranden framför stan
BasseTerre
Dessa fanns det mycket av, alltså gatuhundar
Ödegator på kryssningsfartygs shoping område
Polis ratsia på en lokal fiskebåt, det fanns kanske annat än bara fisk ombord

Tyvärr fick vi inte något jätte trevligt intryck på denna ö, så vi sticker vidare imorgon.