sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

B.V.I

British Virgin Islands

Antigualta purjehdimme Saint Bartsiin (St Barth). Tätä ennen emme olleet nähneet paljoakaan Super Yachteja.
Nyt tuntui, että suurin osa oli Bartsilla. Isoja ja vieläkin isompia moottori- ja purje yachteja.

Ankkuripaikka oli täynnä ja aallokko aika isoa, joten olimme yön, aamulla kävimme kirjautumassa sisään ja ulos, tutustuimme kaupunkiin muutaman tunnin ja siirryimme pohjoiskärjessä olevaan ankkurilahteen pariksi päiväksi.

Gustavian kaupunki oli hieno. Tosin tunnelma oli enemmänkin eurooppalainen.
Saari on aikoinaan kuulunut ruotsille ja siitä muistona katukilvet ovat vieläkin myös ruotsiksi.
Nyt saari on ranskan.

Seuraavalla viikolla oli alkamassa SuperYachtien purjehduskilpailu ja merellä näimme heidän harjoittelevan kisaa varten. Menivät tosi kovaa. Hienoja veneitä ja paljon miehistöä.

Ankkurissa vieressämme oli suuria Yachteja. On meillä vaan pieni vene. Mutta big boat, big problems.

Seuraavana oli 6 mailin purjehdus Saint Maartenille. Ensin oli ajatus jäädä laguunin ulkopuolelle ankkuriin mutta aallokko heilutti siinä veneitä paljon ja sääennusteet lupasivat vähän enemmän tuulta ja vesisateita, joten ajoimme laguuniin sisään ja jäimme Hollannin puolelle ankkuriin.

Parin kolmen päivän päästä tulivat SuperYachtit. Osa niistä oli varmaankin niitä, jotka osallistuivat Bartsilla kisoihin. Kun isot veneet oli saatu satamaan niin muutaman tunnin päästä lähti 10-15 yksityissuihkaria kentältä. Ilmeisesti veneiden omistajat lähtivät kuka minnekin. Henkilökunta jäi hoitelemaan veneitä. Onneksi meidän ei tarvinnut lähteä minnekään vaan saimme jäädä veneelle.

Muutama päivä oli kovaa tuulta laguunissa. Kävimme kumiveneellä ranskan puolella katsomassa ja siellä oli paljon enemmän veneitä ankkurissa. Paljon oli myös hylättyjä veneitä jätetty ankkuriin tai poijuun.

Kun tuuli vähän laantui, lähdimme iltapäivällä yöpurjehdukselle kohti Neitsytsaaria. Seisoimme Saint Maartenille viikon ja se kyllä riitti. Laguunin vesi oli sen näköistä, että siinä emme uineet.

Keinuttava yöpurjehdus myötätuulessa ja myötäaallokossa Virgin Gordalle. Ankkuroimme Spanish Townin ulkopuolelle ja kävin hoitamassa sisäänkirjautumisen rannassa. Nyt pitikin täyttää paljon enemmän papereita kuin aikaisemmin.
Kirjautumisen jälkeen ulos ja pohjoista kohti ankkuroimaan.

Uintia veneestä kirkkaassa vedessä. Hienoa. Yksi yö siinä ja alaspäin seuraavan lahteen ja uintia ja
rannalle kumiveneellä ja rannalla oleskelua. Yksi yö siinä ja alaspäin ja seuraavan paikkaan.
Nyt kiertelemme eri ankkuripaikkoja ja jos löytyy oikein hyvä paikka, olemme siellä kauemminkin. Vielä ei ole löytynyt.