maanantai 13. elokuuta 2012

Cherbourg – Camaret Sur Mer

Keskiviikkona pääsimme vihdoin lähtemään Cherbourgista. Olimme siellä 8 yötä.
Hyvä suojainen satama keskellä kaupunkia. Vesi, sähkö, netti, siistit suihkut sisältyivät satamamaksuun. Yllätyksenä tuli myös, että 6. Ja 7. yö oli ilmainen.

Lähdimme satamasta 13.30. Odotimme suotuista virran suuntaa. Alunperin oli tarkoitus pysähtyä Aldereneyn saarelle sekä myös Guernseyyn. Pitkä odotus Cherbourgissa sekä tuuliennusteet muuttivat suunnitelmaa siten, että ohitimme saaret tuulettomassa sakeassa sumussa ja koneella. Koneajoa on tullut enemmän, huomattavasti enemmän kuin alunperin olin kuvitellut. Tähän mennessä 200 tuntia. Purjehdusta on ollut muutama tunti  silloin tällöin kaiken kaikkiaan.

Ajoimme ruotsalaisveneen, cu@sea, kanssa koko matkan näköetäisyyden päässä toisistamme ja  Cherbourgissa lähtiessä sumussa sekä torstai aamuna sumussa hyvinkin lähekkäin.
Meillä on myös VHF-kanava 72 käsivehkeissä päällä yhteistä keskustelua varten merellä. Kiinteä VHF päivystää kanavaa 16.

Ajoimme koneella seuraavaan aamupäivään saakka, jolloin tuuli virisi takaa siten, että pääsimme purjehtimaan. Sitä kesti muutama tunti, jonka jälkeen tuuli loppui kokonaan ja taas koneajoa perille saakka. Lämpotila nousi Cherbourgin 16 asteesta 26-28 ja tuntui mukavalta olla T-paita päällä ulkona. Tulimme Camaretin täyteen satamaan iltapäivällä. Saimme kuitenkin kylkipaikan laiturista kun huomasimme yhden veneen tekevän lähtöä ja äkkiä viereen odottamaan. CU@sea tuli meidän kylkeemme ja lapset pääsivät leikkimään keskenään.

Oli hyvä päätös tulla suoraan tänne koska eilen perjantaina tuuli kääntyi taas etelä-länteen eli suoraan vastaiseksi. Siltä suunnalta on odotettavissa tuulta koko seuraavan viikon, joten näyttää, että odottelemme täällä koko ensi viikon sopivaa keliä Biskajan ylitykseen. Ylitys pitäisi tehdä kuitenkin elokuun puolella, joten ensi viikonloppuna on tehtävä päätös kuinka edetään. Olemme keskustelleen ruotsalaisten kanssa vaihtoehdosta, jossa Paula ottaa heidän lapsensa ja meidän Idan ja he menevät junalla La Corunaan hotelliin odottelemaan ja me lähdemme täällä veneillä ilman lapsia.
Lapsille olisi varmasti mukava seikkailu kulkea junalla ja mennä hotelliin.
Tämä mikäli tuulet jatkavat samasta suunnasta kuin nyt. Ja jos matalapaineita on etenemässä jatkuvasti Biskajaa pitkin kohti pohjoista ja itää.

Tänään lauantaina kävimme Perin kanssa ostoksilla ja ostimme SPOT- laitteet. Vielä en ole sitä rekisteröinyt mutta huomenna olisi tarkoitus. Se lähettää ja päivittää paikkatiedot jatkuvasti ja hyödyntää GoogleMapsia. Yritän saada kartan näkymään sivuilla tai ainakin linkin sivulle josta näkee missä milloinkin olemme ja menemme. Nyt näyttää että se näyttää enemmänkin sen missä olemme.

Camaret Sur Mer
Pieni mukava kylä, jossa mukavat rantaravintolat ja hyvä ruokakauppa. Olemme ulkosatamassa koska sisäsatamassa ei ole ollut tilaa. Huomenna toivottavasti veneitä lähtee ja pääsemme kumpikin vene siirtymään sisäsatamaan. Ainakin keskiviikoksi on luvattu kovaa tuulta ja ukkoskuuroja joten se on suojaisempi. Samoin matka kaupungille on lyhyempi.

Kauanko täällä olemme, riippuu täysin tuulesta ja tuuliennusteista. Pari yötä oltu ja olisi kiva jo jatkaa matkaa Espanjaan ja Portugaliin mutta minkäs teet.

Ilma ainakin on toistaiseksi lämmin ja muutamaan päivään ei ole satanutkaan. Eilen tuli käytyä meressä uimassa ensimmäisen kerran tänä kesänä. Vesi on 18-19 astetta.