perjantai 22. helmikuuta 2013

takaisn veteen





Grenada

Vene vedessä taas.

Nostimme veneen ylös maanantaina iltapäivällä Spice Island Marineen.

Potkuriakselin tiiviste vuosi vettä hiukan ja pohja alkoi keräämään näkkejä siten, että näkin kaivautuivat myrkkymaalin läpi.
Samoin konetta piti laskea hieman alaspäin sekä keulapotkurin moottorin hiilet eli koko moottorin yläosa vaihtaa.
Annoin kaikki työt marinan hoidettavaksi.

Pohjassa oli alla kaksi Hempelin Hard Racing-kovaa myrkkyä ja päällä kolme kerrosta Hempelin Mille- pehmeää myrkkyä. Mille toimi tosi hyvin  ja pohja pysyi puhtaana. Voi olla, että näillä myrkyillä oltaisiin pärjätty koko matka välillä snorklaten puhdistaen pohja. Nyt kun vene kuitenkin nostettiin, tehtiin myös pari kerrosta myrkkymaalia.

Hempel Mille löytyy suomen Hempelin sivuilta mutta ei Hempel.com eli kansainvälisiltä Hempelin sivuilta. On hyvä tarkistaa eri maalien sopivuus eli mitä paikallista maalia voidaan maalata suoraan esim. Millen päälle. Olisin voinut valita muunkin maalimerkin mutta silloin olisi pitänyt maalata yksi-kaksi kerrosta primeria ensin ja sitten vasta uusi myrkky. Nyt täältä löydettiin sopivuus ja voitiin maalata suoraan Millen päälle. Eli ei ole primeri-kerrosta myrkkyjen välissä.

Kaikki työt jotka tehtiin, tehtiin todella hyvin. Maalia tuli kaksi kerrosta ja sekä vielä kolmas kerros vesilinjaan, köliin sekä peräsimeen. Kone tuli ajallaan kuntoon, keulapotkuri toimii taas niinkuin pitääkin.

Vene on ankkurissa lahdella ja me olemme hotellissa.
Boatyardin lähellä on hyvä hotelli jossa meillä on hyvät oltavat ja koska veneen piti alunperin mennä veteen perjantaina niin meillä on hotelli perjantaihin saakka.

No, kun vihreät( vain väri )voittivat vaalit, jotka pidettiin tiistaina ja päättivät, että perjantain on kaikilla vapaapäivä niin tänään laitettiin vene jo veteen. Muuten olisi pitänyt odottaa maanantaihin. Pe-su ei töitä tehdä, joten se olisi ollut pelkkää odottamista.

Täällä on venetarvikeliikkeitä mutta hinnat ovat yli Suomen hintatason. Kaikkea saa mutta tuntuu, että hinnat ovat sen mukaan, että kun tarvitsee niin tarvitsee.

Tätä ennen tulimme alas Mustiquelta ja pysähdyimme muutamilla saarilla muutamissa lahdissa. Kaikkialla on suunnilleen samaa:

Aurinkoa, kirkasta lämmintä vettä. pieni kylä, jossa muutama kauppa ja rumshoppi, reggae soi, on kuuma, uidaan, kävellään rannalla vesirajassa(ylempänä hiekka on liikaa kuumaa kävelemiseen)...

Kata on laittanut kertomukset paikoista. Ohessa muutama kuva matkan varrelta.
Täällä on kivaa.

Tänään kävimme moikkaamassa suomalaista Suvi 2-venettä, joka on myös Brickley Bay:ssä ankkurissa. Mukava pariskunta Oulusta, jotka viettävät kaikki talvet Karibialla veneellään ja kesät Suomessa.

Suomalaisia veneitä olemme nähneet muutaman ja vain yhden lapsiperheveneen, Ultima Thulen Torniosta. Heidät tapasimme aikaisemmin jo Espanjan La Corunassa.

Ruotsalaisia lapsiperheveneitä on noin 10. Sen lisäksi on paljon ruotsalaisia veneitä ilman lapsia.

Mikäköhän on syynä, että suomalaiset lapsiperheet eivät lähde purjehtimaan tänne?

Me halusimme pitää välivuoden työstä ja tehdä matkan nyt kun Ida on vielä alle kouluiän.
Ja vaikka olisi kouluiässä, niin silti se olisi mahdollista.
Koulua voi käydä myös veneessä. Olemme vierestä nähneet kuinka se toimii monessa (ruotsalaisessa) veneessä.
Idalle on hyvä, että hänen äidinkielensä on ruotsi, joten hänellä on koko ajan paljon kavereita joiden kanssa leikkiä.











Tobaco Cays







Union Island, Chatham Bay


Hog Island, Grenada



Chatham Bay, Union Island



Näillä mennään, meidän snorklaaja valmiina


Carriacou, Hillsborough, karvnevaalipäivä




 Hog Island , Grenada


 Spice Island Marine, Grenada

Pikkasen isompi vene duunattava

ylös vedestä

Kentälle menossa










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti