perjantai 26. huhtikuuta 2013

En dag i Charlotte Amalie på St Thomas USVI

Klockan ringde 05.45på morgonen, joo det är sant fast vi är på semester.
Men vi skulle hinna med den snabba färjan från Road Town till Charlotte Amalie, som går klockan 7.00.

Det var fart på
Solen sken och det var varmt redan tidigt på morgonen, när vi 7.50 anlände till St Thomas.
Det var noga gransknig vid passkontrollen, de skulle ha fingeravtryck, och foto på oss också.
De ville också veta tänker vi faktist åka tillbaka till BVI samma dag, och har vi tänkt komma på nytt till USVI.

Kön till passkontrollen och dens långsamma takt, började faktist påminna om de långa köerna i Tallinns ända när man åkte dit på 1990-talet.

Det blev moronmål när vi kom fram
C. Amalie är en lite större stad än Road Town, och de har många stora kryssningsfartyg som stannar där för dagen, så det vimlar av turister, största delen trolige amerikaner.

Det är en stad med tusen tusen tals guld-, klockbutiker i rad, alla med mer eller mindre glänsande diskar ock stora "kristall"lampor i taket.

En av de många
Mera ord behövs ej
Vi tog oss också en sväng till det så kallade historiska området i stan, med sina 99 trappsteg, The Rum facktory museum, Blackeard's castle mm.

Hotel 1829, byggt för en fransk sjökapten, denna byggnad var privat ägt ända till 1900, när det öppnades som hotell.
Historiska turen
"99 steps" byggdes på 1850 talet för att underlätta kommande ner till stan från berget.
USVI var Danskt ända in på 1700 talet
Pirat flickorna
En strid mellan pirat flickorna o pojarna, gissa vem vann?
Det var också karneval istan, mycket folk, musik, mat, marknadsstånd osv.

Lokala små musikanter
Dessa boxare skrev autografer på marknaden, den ena känner den finlands bästa kvinnoboxare.
På vägen mellan Tortola och St Thomas åkte vi förbi många ankringsställen (på USVI) sidan.
Ingen av dem såg något bättre ut än på BVI sidan. Om det låg framför en strand, så kan man vara säker på att det också var några hotell vid samma strand. Och ankringen utanför stan C. Amalie såg rätt gungig ut, och de rekomenderar att man inte simmar där.

Titt ut över viken

Lokal bank
Sådanna skyltar finns det också nuförtiden
Så vi konstaterade att det var en bra lösning att ta den snabba färgan dit för en dag, så har man sätt den sidan också.
Nu skulle vi nog kunna segla med egen båt dit, för vi har stämpel i passen som gäller ända till medle av juni. Men vi gör nog inte det. Nu börjar vi faktist rikta in oss på att komma iväg mot Azorerna  innom några dagar.