keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Tänään Hangossa mutta paljon on tapahtunut.

Vanhan koneen sylinterissä ruostetta eli siitä ei nyt tullut peliä meille.

Uusi kone haettiin viikko sitten perjantaina Lappeenrannasta. Sunnuntaina se laskettiin veneeseen. Kone meni vanhan koneen tassuille mutta kaikki muu pitikin vaihtaa. Koneessa kaikki on toisella puolella verrattuna edelleen koneeseen. Ympäri Helsinkiä ajellessa ja osia hakiessa meni maanantai ja tiistai.
 Tiistaina päästiin koekäyttämään kone. Hienosti kävi. Lämmityslaitteen paikalleen asennus, koekäyttö, sitlooran lattian takaisin asentaminen. Mittaripaneelin tekeminen. Vanha ei tietysti käynyt, olisihan se ollut liian helppoa.

Onneksi uuden koneen asentamiseen oli paljon avustajia ja neuvojia.

Sunnuntaina piti lähteä mutta 19 metriä sekunnissa tuuli vastaan siirsi lähdön maanantaiksi.

Maanantaina lähdettiin matkaan 11.30 mutta kun pääsimme noin 5 mailia eteenpäin, käännyimme takaisin. 15 metrin vastatuuli teki aallokkoineen teki matkasta hitaanpuoleista. Aallokko laski vauhdin alle kahden solmun, joten käännyimme takaisin ja palasimme kotisatamaan.

Koneen vaihteisto on eri välityksellä kuin edellinen ja siksi matkavauhti on puolitoista solmua vähemmän kuin aikaisemmin. Asia korjaantuu matkan varrella kun vene nostetaan ylös ja säädän potkurin.

Uusi lähdö oli seuraavana aamuna eli maanantaina klo 4.15 ja ajoimme koneella porkkalan selän alkuun, josta eteenpäin purjehdimme myötätuulessa Bärosundiin saakka, jossa tuuli siirtyi vastaiseksi.
Koneella ajoa Bärösundin läpi tihkusateessa ja sankassa sumussa. Saavuimme noin puoli viiden aikaan Merikarhujen Matgruvan-satamaan Tammisaaren kohdalla. Sauna, ruoka ja aikaisin nukkumaan.

Nyt olikin mennyt vuorokausi ilman ongelmia.

Aamulla herätys hälytysääneen jääkaapin sähköboxista. Jääkaappi ei toimi. Sähkömittari esiin ja mittailemaan missä vika. Ei löytynyt.
Lähdimme kohti Hankoa 14 metrin vastatuulessa koneella. Tänään oli kiva kun ei satanut mutta kylmä oli.

Zali ja Tarja seurastamme oli Hangossa ja Zali sai jääkaapin kompressorin toimimaan. Saas nähdä kauanko toimii. Ruuat ovat heidän jääkaapissa tämän yön. Jos jääkaappi toimii vielä aamulla niin sillä mennään Saksaan saakka ja siellä mahdollisesti uusitaan koneisto.

Huomenna pitäisi tuulten helpottaa, joten jos vehkeet pelaa, lähdemme kohti Gotlantia ja Visbytä. Reilut 200 mailia joten pari vuorokautta ja olemme Peppi Pitkätossun saarella.

Tuuligeneraattori tuntuu toimivan, samoin aurinkopaneelit kuin myös invertterit.

Ipadin kartan seuraaminen on paljon helpompaa kuin plotterin, joten se on koko ajan ulkona, ainakin vielä.

Tuuliperäsimen tuulilapa on liika pitkä, ottaa kiinni tuuligeneraattorin tolppaan eli uuden lyhemmän hankinta edessä.