maanantai 17. syyskuuta 2012

Cascais / Portugal

Så fortsätter vi där vi blev. Det var bara en snabb uppdatering sist när vi låg för ankare
i en liten vik in till S.Martinho Do Porto. Vi låg 3 nätter här, de hade en härlig lång sandstrand som lämpa sig bra också för barn.
Själva stadan var liten, hade en hel massa hotel och en liten liten fiskehamn.
Alla nätter och mornar var rätt dimmiga så fyren uppe på berget vid mynningen till viken hade igång sitt dimmhorn rätt ofta (det var en aning störande under natten).

Här kommer vi in i dimman i viken. Bilden tagen av
                                              en engelsk båt. Thanks for the photo.

Stranden och en del av hotellen vid den.

Tagen ut mot viken från stranden. Om man
                                                              tittar noga ser man finlands flagga.

Ti 11.09. på morgonen satte vi kurs mot ögruppen Ihla de Berlenga. Efter försöke av segling som övergick till motorgång kom vi fram vid 14 till ön. Det var meningen att lägga ankare, men en lokal båt sa att vi kunde ta o ligga förankrade vid en av bojerna som låg där.
Då fick vi lära oss något nytt igen, ett annat sätt att ta faste vid bojen, man drog upp repet ur vattnet
och satt fast det i sin egen båt.
Ön har en liten liten sandstrand, jätte klart turkost vatten, o en massa små grottor att undersöka.
Det var rätt guppigt att ligga där, men ner sku lilla jollen o motorn på.
Vi åkte in till stranden och badade, jollen fick man inte fast vid land utan måste lämna den lite utanför stranden vid en liten boj. Vi åkte också lite runt o titta på ena sidan av ön o dens grottor.
Fast det var guppigt vill vi ligga där över natten, vi låg ju vid en boj, så ingen panik.

On 12.09. startade vi vid 8 tiden in mot Peniche, fram kom vi vid 9.30 tiden, efter har igen engång
seglat slalom förbi alla fiskenät, som ligger i mängder av vid hela Portugisiska kusten.
Peniche är en liten stad som livnärsig på fiske, så det var jämn ström av fiskebåtar som gick o kom dyngnet runt, det gjode att det var rätt guppigt vid bryggan.
Hamnkapten var vänlig och hjälpsam, men den minsta och ofrächaste wc/dusch var det här.
De dagar vi var här, jobbade vi lite på båten gick på stan.
De här små Portugisiska städerna påminner mycket om varandra.
På fredag började det komma in många båtar, och man lå utanpå varandra, så på kvällen flytta vi ut o lag oss vid en boj, för vi skulle iväg på lördag moron.

Det blev inte mycket fotat i Peniche, men här e en
                                                          bild över gäst o småbåts hamnen.

Lö 15.09.
Vi hade tänkt starta vid 8 tiden, men det låg en tjock dimma över oss, så vi åt morgonmål i lungn o ro, och for iväg lite efter 9. Dimman låg kvar, inte lika tät men ändå.
Det blåste inget så det var motorgång hela vägen till Cascais. Det var ca 45 sjömil från Peniche till Cascais och ¾ åkte vi i tjock dimma. 10 sjömil före Cascais var det blå himmel, solsken och varmt.
Viken vid gästhamnen var full av båtar som låg vid ankare. Man fick faktist söka upp en plats att ligga på.
Här ligger vi nu 3 HR båtar i ankare (vi o 2 svenskar) Meribelle o Bella Luna i en klunga med ca 40 andra båtar. Här är också den engelska båten vi har träffat på tidigare 2 gånger.
Från Meribelle kom mamma o 2 flickor (7 år o 9 år) översimmande till oss och sa hej.
De har följt med våran blog så de viste att Ida var ombord. Nu väntar Ida på att få en lekstund med flickorna.

Här börjar dimman lätta, på vägen till Cascais.