sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

BVI öarna

Utsikt från Marie Cay
Vi kom med nattseglats från Saint Maarten till ön Virgin Gorda. Det var rätt rulligt hela natten så det gick inte att sova precis, utom Ida som sover i väder som väder.

Vid gjorde en snabb ankring utanför staden Spanish Town för inskrivning och så seglade vi vidare till norra delen av ön, och en stor rätt skyddad vik Gorda Sound.
Vi badade och vilade ut efter en lång natt.

Följande morgon skulle vi ta morgon dopp med Ida, men men…….
HAJ i sikte, jo Mika hade sätt en liten haj simma vid våran båt just 2 minuter före, så vi glömde vårat morgon dopp denna dag.
Alla hajar är ju inte farliga för människor, men man tar nog inga risker inte, och bara tanken på djuret så går det kalla kårar.

Samma dag tog vi upp ankaret och seglade till nästa vik, Long Bay.
Här låg vi bara 3 båtar. Vi tog en liten promenad på stranden, och så snorklade och badade vi vid båten. Det var väldigt klart vatten här, så man såg bottnen långt ner.

Nästa morgon hade vi tänkt flytta oss till Savannah Bay, som ligger bakom än korall räv, men det var så molnigt och blåsigt att det skulle ha varit svårt att ta sig in bakom korallerna, så vi seglade vidare.

Vi tog kurs mot norra spetsen på ön Tortola. Vi hade först tänkt Trellis Bay, tog en sväng inne i viken, men man där låg alla så utan på varandra, att här ville man inte bli.
Så vi bestämde oss för att gå till den lilla ön Marina Cay straks intill.
Detta är in liten ö, med hotell, bar, suvenir shop, sandstrand, tvättmaskiner, och här ligger man rätt i skydd bakom korall räven.
Vi tog lunch i baren med en ”Pusser’s Painkiller” som man måste testa, var och snorklade i det varma fina vattnet, tog en titt på den lilla ön.