lauantai 1. kesäkuuta 2013



AZORERNA BLEV BERMUDA

kan vi inte navigera, är det fel på kompassen…. NEJ!

Hela historien börjar från Tortola Road Town, på C bryggan i marinan.
Som sagt vi hade legat där en tid redan och väntat på lämpliga vindar mot Azorerna, då vi en dag fick sällskap av 3 norska båtar vid samma brygga.
De skulle alla dra tillsammans rakt mot Azorerna, och fråga att ville vi hänga med. Vi svarade ja.

Hela gänget före starten
Väder och vind såg lämpligt ut att kasta loss på söndag 28.4., och det gjorde vi ca 13.00.
Första dagen och natten kunde vi segla, sedan blev det motor gång, och det tycktes hålla i.
Tyvärr visa vädret mot Azorerna också om mera dygn utan vind. 

Så här spegel lungt kan det vara på atlanten
Då hade vi redan alla kommit så mycket för motor, att vi räkna ut att vi kommer att förbruka för mycket diesel om vi nu siktar på Azorerna. Vi gjorde då ett beslut att gå till Bermuda för att tanka upp. Vi och 2 norska båtar tog kursen mot Bermuda, ena norska båten ville ta och fortsätta mot Azorerna.
Vi fick bra seglings vindar mot Bermuda, och sista dygnet bara flög vår båt fram med revade segel och 7-8 knop.

Adele i solnedgång
Med den norska båten Promise tog vi oss in i Saint George mitt i natten, och det var ett äventyr.
Det är en smal kanal man skall gå igenom, och bojarna utanför kanalen är inte upplysta, så man måste faktiskt passa sig. Och så händer det som inte borde hända just då.
Våran GPS tar och blir togig, den lägger oss 300 meter åt sidan på kartan var vi inte skalla vara.
Det känns inte så roligt mitt i mörka natten, en plats man inte känner, och man vet att man måste hålla sig mellan de gröna och röda sjömärken, för det är grunt med revar på båda sidor.
Som tur hade vi sällskap av Promise som gick före oss och vi hack i hel så vi kommer in genom kanalen till viken vi vid Saint George.

Fiske leverans på vägen
Tidigare på natten hade Bermuda Radio ropat upp oss, för de har koll på båtar som närmar sig ön.
De skulle via VHF ha alla möjliga uppgifter om båten, utrustningen och besättningen. Och så skulle vi komma direkt till Custom bryggan när vi anländer till Saint Gerorge.

Så det var bara att klo 02.00 på natten ta fast vid custom bryggan, skriva in sig, och sedan gå och
sätta ankare och komma i säng.

Det var kallta o blåsigt på Bermuda
Följande morgon kom våra vänner Cu@sea också in i samma vik. Och den andra norska båten All-Linn kom också fram.
Med Cu@sea fick vi en marina plats, där vi låg enda tills vi kasta loss för Azorerna.
I denna marina låg också den finska båten Susanne som har varit ute 2 år och på vägen hem.
De hade också försök komma rakt till Azorerna, men fått rigg skada och måste ta sig till Bermuda, och låg nu och vänta på nya delar.

Bok butik i Saint George
Dagarna på Bermuda gick egentligen åt till att förbereda sig igen en gång för en längre seglats.
Det var bykande, koll av båten mm.
Vädret här var som hemma i Finland på våren, sol, regn, svalt så man fick söka fram långarmade kläder.

Kolla noga! Jo en finsk familj för 4 generationer sen grundat denna firma. Säljet t-skjortor mm.
En dag tog vi bussen med våra norska vänner in till Bermudas huvudstad Hamilton.
Stan var rätt europeisk, med många shoping gator, ren och fin. Det största som var annat i gatubilden, var männen i bermuda shorts, kostym skjorta slips, svarta knä strumpor och mörka skor.

Mode på Bermuda
Husen var färggranna, också kyrkan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti