perjantai 6. heinäkuuta 2012

HOLLANNIN KANAVAT

Tulo mereltä kanavaan Hollannissa

Kielistä Holtenaun sulkuun ja Kielin kanavaan 1.7.

Kiinityimme uuden veneen kylkeen sulussa. Kaksi nuorta kundia olivat viemässä venettä ensin Barcelonaan ja sieltä Rio de Janeiroon. Ei hassumpi jobi. Hieno ja iso vene.
Kielin kanavassa vastatuuli luonnollisesti mutta se ei haitannut koska ajettiin koneella. Tosin ilma tuntui huomattavasti kylmemmältä kuin toiseen suuntaa menevillä.

Pysähdyimme suunnilleen puolessa välissä olevaan Reindsburgin kaupunkiin, jossa oli juuri tivoli vierailulla. Karusellia ja muuta hauskaa Idalle. Kävimme myös kävelyllä kaupungilla ja kaunis ja puhdas kaupunki. Lähdimme seuraavana aamuna ja ajoimme kanavan suulle Brunsbuttelin kaupunkiin kiinni ja kaupunkikierros.

Seuraavana päivänä puolen päivän aikaan kanavasta ulos ja kohti Cuxhavenia. Purjeilla, koneella, purjeilla ja lopuksi taas koneella ensin vastavirtaan ja sen jälkeen myötävirtaan. Nyt alkoi taulukoiden opettelu, koska kannattaa lähteä ja milloin missäkin vuorovesi vaihtuu.

Cuxhavenista oli tarkoitus lähteä keskiviikko aamuna klo 4 mutta tuuli oli sen verran kova, että siirsimme lähtöä keskiviikko keskipäivään, jolloin lähdimme kohti Hollantia ja Delfinjl-kaupunkia, joka on ensimmäinen, josta päästään kanaviin.

Pääsimme purjehtimaan aamuviiteen saakka myötätuulessa pelkällä isolla tuulen tullessa suoraan takaa. Borkumin saaren kohdalla lähdimme ulkomereltä sisään ja suunta oli suoraan itään eli mistä tuuli. Tuuli 12-15 metriä vastaista, joten koneajoa perille saakka. Saavuimme kanavan sululle klo 11 perjantaina ja klo 11.45 kiinnityimme kanavassa olevaan satamaan. Ilma on lämmin, ei tuule ja huomenna alkaa matka kanavissa, ensin Groningen kaupunkiin ja sitten katsotaan minne ja koska. Tarkoitus on mennä Amsterdamiin ja sieltä vielä alaspäin kanavissa tai sitten suoraan merelle.

Ei ole kiire.

Pikkuhiljaa ehkä pääsee laittamaan tavaroita paikoilleen veneessä. Tähän mennessä eteneminen on ollut suht vauhdikasta ja väsyttävää.

Tivoli Rendsburgissa

Satama Brunsbuttelissa on aivan kanavan suulla.

Brunsbuttelin katukuvaa

Cuxhavenin jollalaiturin jokailtaiset kävijät.

Ensimmäinen avattava silta Hollannissa josta menimme. Näitä tulee vielä paljon lisää.

Hollantilaista pihan hoitoa.

Holtenaun sulussa. Vieressä uusi vene jota pari kundia siirsi ensin Barcelonaan ja sielä Rioon.
    On oma vene jollan näköinen vieressä.

Kielin kanavan taiteilua. Kata teki Idalle ja Ida Katalle. Kaunista.

Tivolissa Rendsburkissa

Katunäkymää Rendsburgista

Rendsburg

Cuxhavenin kirjasto. Me hoidimme asioita netissä ja Ida tutustui lukunurkaan.