Takaisin Lissabonissa
Kävin Suomessa hoitelemassa asioita pari päivää.
Lissabonista oli helppo lähteä. 10 minuuttia lentokentälle ja 4,5 tunnin lento.
Maanantai aamuna suomessa ja keskiviikkoiltana takaisin Lissabonissa.
Samalla kun kävin, tein hankintoja veneeseen sekä tein
hieman vaihtoja.
Fokka kotiin ja vanha venynyt Genua mukaan.
Keulapotkurin sähkömoottorin hiilet, tilaustavara. Kaverit
tuovat Kanarialle.
Digital Yacht-merkkinen wifi-antenni Marineasta.
Monessa satamassa on langaton verkko mutta lähetin on marine
officen katolla. Usein vene on kauempana laiturissa ja kannettavan antenni ei
yllä. On pitänyt ottaa kone kainaloon ja mennä marina officen nurkille. Nyt saa
käyttää konetta veneessä sisällä ja käyttää marinan verkkoa tai katukahvilan verkkoa.
Hyvin antenni vahvistaa ja toimii.
Vesisuodatin.
Vesi oli hyvää Biskajan yläpuolella mutta esim La Corunan
vesi oli kloorista ja sen myös maistoi. Portugalin puolella vesi on ollut hyvää
mutta nyt Lissabonissa vesi on aika kloorista. Eteenpäin kun mennään, ilmat ja
vedet lämpiää ja samalla ehkä tankissa alkaa elämä. Vesisuodatin tankin ja
vesipumpun väliin toivottavasti antaa mahdollisuuden käyttää tankkivettä koko
matkan tai ainakin suurimman osan matkasta. Mukana on muös puhdistuspillereitä tankkiin.
Vedenpitävä tietokonelaukku
Ankkuripaikalta kun haluaa ottaa koneen mukaan kylille.
Paksu, pitkä ketjulukko
Kumiveneen lukitsemiseen jollalaituriin.
Suomenkielisiä kirjoja
Idan suomen kieli on pitkälti minun varassani ja luen
hänelle suomenkielisiä kirjoja joka päivä ennen nukkumaan menoa.
Pitkä kalakoukku
Sitten kun aletaan tosissaan saamaan kalaa niin nostellaan
koukulla ne ylös.
Harppuuna karibian snorklauskalastusta varten.
Suomen lippu-tarroja perämoottoriin ja kumiveneeseen.
Helpompi tunnistaa oma vene. Ja toivottavasti muut eivät vie
likaista ja tarroja täynnä olevaa moottoria.
Matkalle lähdettyämme ajattelin, että kun päästään Kielin
kanavasta niin joka satamassa on isot venetarvikeliikkeet mutta kun ei ole.
Pieniä putiikkeja joissa melkein kaikki on tilaustavaraa.
Ensimmäinen kuuden kilon kaasupullo loppui kuukausi sitten.
Meillä on kaksi pulloa ja aloin kyselemään missä voisin täyttää pullon.
Espanjassa ei löytynyt paikkaa. Portugalissa ei kuulemma onnistu ollenkaan.
Camping-kaasua on joka paikassa.
Kun tulimme Lissaboniin, Meribellen Po kertoi, että hänenkin
pitää täyttää kaasupullonsa ja hänellä on Carlosin puhelinnumero. Vene on
ruotsalainen HR43, joten ajattelin, että varmaankin ruotsalaiset pullot ja niin
olivatkin. Carlos tulee hakemaan rannasta ja käy täyttämässä ja tuo takaisin
rantaan. Näin tapahtuikin ja nyt on täydet kaasupullot. Carlos hoitaa myös
pyykit (varmaankin vaimo) ja tuo kuivattuna ja silitettynä veneelle. Hienosti
oli viikattu ja laskostettu. Hänellä on myös taksi ( vei minut kentälle) ja hän
tekee myös kiertoajeluita. Hyvä monitoimimies, jolle on joka päivä kysyntää
veneilijöiden keskuudessa.
Vene on ollut Lissabonissa nyt viikon ja Kata ja Ida ovat
käyneet tutustumassa kaupunkiin minun ollessani Suomessa. Tänään kävimme
kiertoajelubusseilla katsomassa kaupunkia.
Satamasta on 10 minuutin bussimatka ”keskustaan” ja
kävelymatka lähimpään ruokakauppaan.
Satama on suojainen ja hyvin valaistu joten tänne on helppo
tulla myös pimeään aikaan.
Päiväsaikaan sataman suulla on avattava kääntösilta joka
aukeaa tasalta ja puolelta.
Suuri kaupunki, jolla ei näytä olevan varsinaista keskustaa.
Kaikkialla talot ovat huonossa kunnossa ja kaikkialla on epäsiistiä.
Poikkeuksen tekee 10 kilometrin päässä oleva ”businesskeskusta” , jossa oli
suuri ostoskeskus, talot olivat uusia ja kaikkialla oli siistiä ja hienoa. Alue
on pääsääntöisesti suurten yritysten konttorien aluetta. Paikka on Tejo-joen
varrella lähellä akvaariota eli eteenpäin Tejo-jokea paikasta, jossa nyt
olemme.
Huomenna on tarkoitus lähteä etelään. Tarkoitus oli
alunperin mennä Madeiralle mutta
sen länsipuolella pyörii paha keskus, joka ei oikein tiedä minne menisi.
Se on ollut siellä jo viikon. Perheen kanssa on huomioitava
säitä tarkemmin.
Todennäköisesti suuntaamme suoraan Kanarialle, noin 620
mailia, koska viikon päästä näyttää tuulet siirtyvän Madeiran kohdalla etelään.
Jos menisimme Madeiralle 5-6 vuorokautta ja olisimme siellä muutaman päivän ja
lähtisimme sitten Kanarialle voi olla, että vastatuuleen. Reilut 200 mailia.
Ruotsalaisten kanssa on sovittu, että huomenna aamulla
otetaan uudet grib-filet (tuuliennustekartat) ja käydään ne läpi ja aamupalaveri (huh huh, työtermi)
VHF:llä 7.30 ja startti klo 8.00 jos ei mitään ihmeellistä uutta näy, jotta
kerettäisiin ennen täyttä nousuvettä. Seuraava pysähdys mahdollisesti Lanzarote
kanarialla.
Matkan aikana sijaintimme näkyy koko ajan Spotin kautta eli
kohdassa: Täällä olemme nyt.
Helsinki, Vuosaari, purjehduskausi ohi, täällä vasta alussa |
Lissabonin katulyhty |
Maksaa se bensa täälläkin |
Koskakohan Citymarketissa on tällaisia mainoksia? |
Lissabonin keskusta, talon ikkunat ja ovet on muurattu umpeen ja maalattu siniseksi. |
Lissabonin keskusta, ikkunat ja ovet muurattu umpeen punaisilla tiilillä |
Ihan tulee mieleen suomalainen raideliikennefirma |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti