Lissabon – Kanaria, 635 mailia, 4 vrk ja 9 tuntia.
Lähdimme Lissabonista aamulla myötävirran auttamana kohti
kanariaa. Kun pääsimme rannikon tuntumasta, nousi tuuli ja myös aallokko. Tuuli
oli myötäistä ja aallokko tuli myös suoraan takaa. Aallokko oli noin 5 metristä
koko päivän ja ensimmäisenä yönä se hieman mataloitui. Otimme merellä ennen
yötä grib-filet sateliittipuhelimella, tarkoituksena katsoa, että mikäli tuuli
ja aallokko jatkuvat samanlaisena, suuntaamme kohti Marokon rannikkoa ja
kuljemme siellä rannikon tuntumassa. Otimme jo suunnan kohti Marokkoa.
Grib-filet näyttivät kuitenkin tasaista myötätuulta ja 2-3
metrin aallokkoa, joten otimme suoran suunnan kohti Lanzarotea. Tätä suuntaa
pidimme koko matkan.
Tuuli oli tasaista noin 10 metriä koko matkan ja tulimme
virsikirjalla koko matkan.
Kerran, toisena päivänä piti vaihtaa puomien puolta. Siinä
oli kaikki purjeiden säädöt koko matkan aikana.
Vaikka oli purje kummallakin puolella, teki myötäaallokko
ikävää keinutusta puolelta toiselle. Sekä vaikeutti nukkumista ja ruuan tekoa.
Käytimme koko matkan tuuliperäsintä ja se ohjasi hienosti
aina kanarialle saakka. Sähköä säästyi paljon kun ei tarvinnut käyttää
autopilottia.
Myötätuuli ja pilvinen sää sekä suunta etelää kohti teki
sen, että tuuligeneraattori ei pyörinyt tehden sähköä ja purjeet olivat
auringon edessä, joten jouduimme käyttämään konetta pari tuntia yhtenä päivänä. Muita
laitteita ei ollut päällä kuin jääkaappi ja yöllä kulkuvalot. Mittarit ja
plotterin sammutimme ja parin tunnin välein tarkistimme Ipadista, että suunta
on oikea.
Ipadissa on gps ja Navionicsin kartat ja se on ollut suuri
apu matkan aikana.
Kalastimme mutta kalat veivät kaikki vehkeet. Nyt on ostettu
uudet ja pitäisi kestää, 1,7 millistä siimaa.
Matkan aikana ongelmaksi muodostui nukkuminen. Vene heilui
niin paljon puolelta toiselle, että kunnon unta ei saanut. Ida 5v, nukkui 11
tunnin yöunet ja oli pirteä kuin peipponen koko päivän. Hän halusi leikkiä ja
piirtää ja värittää ja tehdä kaikkea meidän kanssamme päivän aikana.
Kolmannen päivän jälkeen pääsi rytmiin, jossa torkkuu
silloin tällöin 20-30 minuuttia pitkin vuorokautta ja sitten jaksoi valvoa ja
leikkiä kunnolla Idan kanssa.
Neljäntenä päivänä iltapäivällä tuuli loppui ja vauhti
putosi niin paljon, että olisimme olleet perillä puolen yön aikaan. Halusimme
kuitenkin tulla perillä valoisaan aikaan ja käytimme konetta apuna, jotta
olemme ennen pimeää perillä. Tarkoittaa ennen kahdeksaa illalla. Viimeiset
viisi tuntia tulimme koneavusteisesti ja olimme perillä klo 6 illalla.
Olimme sopineet ruotsalaisten kanssa, että jäämme Lanzaroten
pohjoispuolella olevan Isla Graciosan luo ankkuriin. Kuulemma hieno paikka ja
sinne myös muut ruotsalaiset lapsiperheveneet ovat suunnanneet ja lisää on
tulossa.
Pilot book kertoo, että jos haluaa ankkuroitua Isla
Graciosalle, pitää siihen olla kirjallinen lupa joka pitää anoa vähintää 10
päivää aikaisemmin.
Meiltä ei kukaan tullut kyselemään lupia ja ruotsalaisten
luona partiovene oli vain käynyt sanomassa, että olkaa kiltisti.
Paikka oli upea. Turkoosi lämmin vesi, näkyvyys pohjaan 10
metriä, hieno hiekkaranta, tulivuori heti vieressä ja toisella puolella korkea
Lanzaroten pohjoiskärki.
Ruotsalaiset, Meribelle, HR43, oli tullut edellisenä yönä
perille ja kävimme moikkaamassa ennen kuin ankkuroimme. Kerkesimme saada
ankkurin, uinnin veneen perästä ja sitten tuli pimeä. Iltaruoka ilman
keinumista pöydän ääressä. Ja muutama viinilasillinen. Matkan aikana tuli
pidettyä tauko alkoholia sisältävistä tuotteista.
Mahtavaa nukkua sängyssä ilman heilumista puolelta toiselle.
Nukuimme pitkään ja sitten aamu-uinti, aamupala ja kumivene veteen.
Saarella on pieni kylä noin puolen tunnin kävelymatkan
päässä. Siellä on ruokakaupat ja muutama ravintola sekä venesatama. Satama on
aina suht täysi, joten sieltä olisi hyvä varata paikka jos haluaisi mennä.
Meillä ei kuitenkaan ollut syytä.
Paikalla oli paljon ruotsalaisia lapsiveneitä ja
ruotsalaisia veneitä yhteensä 9. Kaikkiaan ankkuripaikalla oli 39 venettä.
Olimme ainoat suomalaiset.
Päivät menivät uiden, snorklaten, rannalla muiden
veneilijöiden kanssa jutellen.
Viimeisenä päivänä kiipesimme tulivuoren huipulle ja
ihailimme maisemia.
Muut veneet olivat aika paljon isompia kuin meidän veneemme.
Heillä on vesikoneet ja generaattorit, joten ei ole tarvettä mennä marinaan.
Toisilla on tarkoitus olla ankkuripaikassa kuukausi tai kaksi.
Kaksi syytä mennä marinaan on veden loppuminen sekä sähkön
loppuminen.
Välillä on hyvä ladata akut tappiinsa maasähköllä.
Tulimme saarelle keskiviikkona illalla ja lähdimme
maanantaina aamulla koska vesitankin mittari lähestyi punaista sekä on aika
siirtyä eteenpäin. Paljon on vielä saarilla nähtävää ja koettavaa.
Lähdimme Lissabonista lauantaina, jolloin tankkasimme vedet.
9 päivän päästä Puerto Calerossa tyhjensimme loput, noin 50 litraa ennen uuden
veden tankkaamista.
Vettä riitti yhdeksäksi päiväksi tiskaamiseen, ruuanlaittoon
ja juomiseen sekä pariin nopeaan suihkuun. Tosin merellä ja ankkurissa emme
käytä sähköpumppua vaan jalkapumppua.
Nyt Puerto Calero, ehkä paras Marina tähän mennessä. Kaikki
palvelut ovat 100 metrin sisällä. Siistit suihkut, parikymmentä ravintolaa
joista valita heti laiturin ulkopuolella. Autovuokraamo, venetelakka
(spinnupuomi vääntyi kun tulimme Lissabonista alaspäin ja se pitää saada
oikaistua.) Supermarket, wifi, polttoaine.
Täällä olemme muutaman päivän tai viikon tai jotain. Saas
nähdä. Ei ole kiire.
Ainut miinus, että täällä on aika kuuma. Vene on vaikea
saada viilennettyä illalla kun ei ole ilmastointia.
Kuvia Isla Garciosalta, Lanzaroten pohjoispuolelta.
Puerto Calero, Lanzarote |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti