torstai 11. lokakuuta 2012

General segling inför att krossa Atlanten

Lö 29.09.12
Nu lämnade vi Lisabon bakom oss. Lisabon var inte vad jag trot att det skulle vara.
Hela centrum med förorter är shabbiga, mycket södriga o förfallna hus, smutsigt och ner roskat.

Vi tar riktning mot Kanarie öarna. Tyvärr blir Madeira imellan nu, fast vi hade i planerna att
segla dit först. Men det rör sig många lågtryck med hårda vindar kring Madeira, och vi vill inte
hamna mitt i ett sådant, och inte heller bli o ligga på ön i för många dagar.

Lördagen var det nog kraftig vind med 5 meters vågor när vi kom ut ur Rio Tejo, så det blev en häftg start på överseglatsen till Kanaria öarna. Det var inte precis någon härlig familje “Downwind sailing” det första dyngnet. Maten bestod av smörgås & jugurt. På kvällen fick vi kokat vatten och gjort snabbmat nudels med tonfisk (på burk). Mot söndag natt lungnade sig lite. Första dyngnet seglade vi 155 sjömil.

Sö 30.09.12
Det var rätt mulet hela dagen, och mera vågit (gamla vågor) än blåsigt, så vår vindgenerator o solpanelen hade inte mycket jobb, men vi hade tillräkligt med el.
Nu fick jag gjort varm mat, köttbullar & potatismos. Det var nog några sista sekundens räddningar med köttpullarna i stekpannan, att de inte skulle ha legat på golvet allihop.
Det kommer sådär oförväntat stora vågor imellan åt som gör att båten rullar hit och dit.
Man lär sig att göra en maträtt igången, så att man kan ha koll på kastrullen och göra räddningar om det behövs.
Vi kvällskaffet tappade Mika för 2 sekunder kontrollen över kaffemuggen, och vips kom en stor våg och varma kaffet var ifamnen. Tur var blev det inga brännsår, lite röd hud bara.
Jag och Ida gick och sova vid 20.00 tiden redan, då är det helt mörkt så man blir liksom trött av sig själv då redan. Kl 02.00 kom Mika och väkte mej, det var min tur att sitt vakt där ute.
Det var fint månsken att segla i.

Mina vänner under natten

Månsken över seglen

Må 01.10.12
Ida och Mika steg upp lite efter kl 8.00 när dagen började med fint solsken.
Både vind och vågor hade lungnat sig, så nu var det ett härligt downwind sailing väder.
Nu var vågorna vid ca 1 meter, och det är det man skall vänja sig vid, desto lägre blir de inte om man vill ha lite vind och kunna segla.  Dagen gick åt att fiska, läsa, färglägga i böcker osv.

Vi övar oss skriva bokstäver o siffror, nu är det nummer 2 som gäller

Ti 02.10.12
Maisa-mommos födelsedag, vi mitt ute på havet, men Ida kunde ringa med våran satelittelefon ett gratulationssamtal.
Nu var det redan andra dyngnet utan att vi hade sätt till någon annan. Inte ett skepp, båt bara några flygplan högt på himlen. Jag fick virkat några små korgar under dagen att ha små saker i.
Annar var det en rätt slöar dag, vi var rätt trötta efter långa pass och dåligt sovna timmar där imellan.  Dagen var annors var solig och passlig vind för trävlig seglats.
Vi tog beslutet att nu skulle vi förkotra passen och byta oftare, 3 timmar igången inkommande natt.

Mina korgar jag virkade

Ons 03.10.12
På natten tog vinden i för några timmar, och jag såg 2 skepp under mitt pass. Hej det finns någon annan här också och inte bara vi. Det var rätt gungit igen hela natten, så vid sömnpassen fick man inte bra sovigt, fast vi har sjökojer. Men som tur var kan en av oss sova i väder som väder, jo och det är Ida. Morgonen klarnade med solsken, lite store vågor igen och vind. Vi hade ett lite guppigare morgonmål, och Ida kommer ihåg att påminna pappa, “Håll i kaffekoppen”.
Nu började man vänta på att se land isikte, vi viste att vi skulle anlända till Isla de las Graciosa vid kvällen. Vinden börja avtaga på dagen, så vi var tvungna att sätt på motoren som hjälp, för vi ville vara framme med dagsljus.
Vi kom fram till ankringsviken vid 18.00. Här ligger ca 25 båtar före oss, men vi hittade en lämplig plats mitt i viken. Här och framöver måste man bli van vid att också i ankar ligger man rätt nära varandra, det är inte som hemma i Finland.
Vi ligger vid en lång sandstrand med en vulkan vid sidan om, turkost klart vatten och till närmaste “stad” by är det en promenade på ca 30 min. genom sandmark.

Vulkanen vid ankarviken

Ida simmar i Graciosas turkosa vatten

Mika snorklar

Seglatsen från Lisbon till Graciosa tog oss 4 ½ dyngn, 635 sjömil med en genomsnitsfart på 5,9 knop.

Här är dagsrytmen helt annan. Det blir sena mornar och tidiga kvällar. Badat hela dagen och försöker hinna med allt som skall göras idags ljus under dagen.
Många tanker säkert att man inte såhär, när man är ute och seglar “semestrar” än längre tid har några vardags bekymmer med standing, tvätt osv.
Men oj vad det ät fel tänkt. Här när man ligger för ankare, man har saltvatten över allt, man är själv saltiga, håret är stripgt och saltigt hur man än tvättar det. Brödsmulorna får ligga var de ligger (fast de kanske sku störa en). Sött vatten från vattentanken vill man inte lägga ner på att byka i, så smutskläds högen den bara växer och växer. Det är bara så att bekymren är lika många som hemma de bara ändrar format. Ju söderut man kommer är det inte alls sakt att det finns, sötvatten, el, duch och tvättmöjligheter vid varje gästhamn.
Men vi klagar inte, vi njuter och börjar komma in i kulturen manjana manjana……