perjantai 30. marraskuuta 2012

Teneriffa – Kap Verde / Mindelo

Resan tog 6 dyngn och 6 timmar, 822 sjömil, medel hastighet 5,8 knop.

Vi startade kl 11.00 fre 23.11. i solsken o svag vind från San Miguel.
Fredag seglade vi, till natten av tog vinden så pass att gick för motor. Under första dagen såg vi
båtar vid Teneriffas o La Gomeras kustar, men sedan såg vi en segelbåt under hela natten.

Lördag kunde vi igen segla i fint soligt väder, lite svag vind men det gick. Till kvällen avtog vinden igen helt och hållet, på med motoren. Under dagen hade vi sätt en stor stor motorbåt på avstånd, det var allt. Lördag kväll när mörknet hade fallit börja virvelspöet ha jud för sig, och upp fick vi en
6,5kg bonito (en sårts tonnfisk). Nu har vi färskmat för några dagar, vi behöver ei äta burkmat.
En av fiskarna vi fick
En av många rengnbågar vi såg på resan

Mot söndag natt börja det blåsa och vi kunde hissa segel. Dagen var fin, men vi såg inte till någon annan. På kvällen började många olika rengnmoln omringa oss, men vi kom undan dem värsta.
Vi körde för motor några timmar, så att de värsta molnen gick förbi. Under natten till måndag hade Mika sätt ett lastfartyg och det var allt att raportera.

Måndag, vi kom för segel, vind och vågor kom från samma håll så helt ok. Dagen var mulig o rätt kylig. Under de första nattpassen var det inte alls förmycket att ha på sig vinterjackan, hej vi seglar till Kap Verde!
Måndag-tisdag natt efter mitt nattpass (00.00-03.00) börja det komma närmare mörka moln hotfullt.
Jag blev kvar med Mika på deck och följde med åt vilket håll molnen rörsig. Vid femtiden tog vid in seglen och slog på motoren, vi fick en skur över oss, men som tur utan hård vind.
Det blev kort nattsömn från ca 06. till 08 när Ida vakna.

Tisdag gick vi för motor, ingen vind och mycket o många mörka moln rörsig omkring oss.
Förmiddagen var molnig men på eftermiddagen kom solen fram. Hela dagen och hela natten mot onsdag körde vi för motor, ingen vind.
När mitt nattpass mot onsdag natt började, så börja virvelspöet sjunga. Vi fick upp en liten fisk vi inte riktigt genast hitta i fiskboken att vad det skull kunna vara. Men till slut kom vi fram till att det måste vara Dorado. Mitt pass skulle ha slutat 03.00 men satt vakt till 04.30 så att Mika fick sova ut.

Onsdag, morgonen var solig och fin, men vinden var igen försvunnen.
Denna dag blev en fiskedag, båten börjar vara som en fiskebåt, 3 st virvelspön ute, och upp underdagen drog vi 3 Doradon till. Nattpassen till torsdag gick änligt gammal vana. Jag började 00.00 till 03.00. jag satt och läste och var mitt inne i kapitlet och kl 03.08 börja de förbenade spöet igen sjunga. Väkte upp Mika och denna gång var det en 2,5kg dorado. Nu har vi kylen full med fisk.

Torsdag började sval och blåsig, men vi kunde gå för segel. Under natten hade vi fått upp på deck 5 st flygfisk, dem slängde vi nog i sjön, vi har fisk redan.
Vi närmade oss Kap Verde Sant Vincent ön och Mindelo stad. Första segelbåt på 6 efter 6 dyngn såg vi 5 sjömil före hamnen.
I kanalen mellan öarna såg vi mycket velar och en hel massa flygfisk flyga omkring.
Framme i Mindelo hamn var vi ungefär 16 lokaltid (3 h efter finsktid).

Vi kommer till Mindelo
6 dyngn och 6 timmar gick igentligen rätt fort. Det tog några dagar så kom man in i dagsrutinerna.
Kl 00.00, 06.00, 12.00 och 18.00 på med spoten (ett pogram), mat och sovrytmer kom vi också in i rätt fort. Jag trodde att det skulle ha varit tungare och tråkigare, men man gör saker av små grejer som händer/inte händer runt omkring sig. Det var en lyckad översegling.