keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Barbados 21-29.12.2012

Vi låg på svaj utanför Barbados huvudstad Bridgetown, i turkost vatten med stranden invid oss.
Det var en rätt guppigt ankrings ställe, så sovande var lite si o så, både för hettan och för guppandet.
Det kom rengnskurar varje dag, ibland mera o ibland mindre.

Barbados ankringsvik
Vi kunde vara gratis gäster på Barbados yacht club för en vecka, så vi kunde utnyttja deras duchar, köpa snacks o dinkar i baren.

Själva staden var rätt snuskig, och det var bara liv och rörelse i stan på dagarna, kvällar nätter var helt tyst, och inte hade de heller restauranger som skulle ha varit upp på kvällarna, man borde ha åkt ut till hotell områden för att äta.

När man åkte in med jollen till stranden (yacht klubben), så var det rätt stora vågor man skulle timea när man skulle ut igen att man inte blev översköld med saltvatten.
Det var rätt svårt, bästa var att ena av oss var i simkläder kläd o skuffa ut jollen med dem andra i
så långt som möjligt o så fort igång me motorn.
Man börja lära sig efter några misstag med stora saltvågor över hela jollen.

23.12. var det jullunch på klubben, då var vi där med 2 svenska båtar hela eftermiddagen, på kvällen pynta vi båten med julbollar osv. Vi lämna också lite icetea o några kex fall tomten skulle komma under natten.

24.12. tomten hade varit o lämnat ett litet pakat i Idas julsocka.
Annors starta morgonen me julgröt och vi hade bjudit in våra vänner från Cu@sea också.
På förmiddagen var vi in till stan och julhandla mat för kvällens grillfest vi skulle ha på stranden.
Vi fick vara på yacht kubbens område, låna deras grill osv.
På plats var vi och 3 svenska båtar (Cu@sea, Gaija, Victory) med gäster, så det var en levande och ljudlig tillställning.
Tyvärr när grillningen var som bäst kom det en skyfall som håll på i flera timmar, men vi kunde sitta rätt torrskodda under tak.
Det var mat, drycka, julmusik, allsång mm och en rolig kväll.
Svårast var det igen att komma ut till båtarna, allas jollar var fylda med rengnvatten, minst 50 liter vatten i var jolle, så man var inte så torrskodd då mera.

Rengnet bara skvala ner på julaftonskvällen

Våta kokkar

Julbordet, lite mer lätt klädda än hemma
Dagarna där på tog vi det lungt, bara var o njöt o simma.
28.12. åkte vi ut till andra sidan ön, och fick gå och se en gård som varit nångon i tiderna ett stort plantage. Huvudbyggnaden var från 1600-talet, stort 2000 kvadrat utbyggt med tiderna och nu renoverat med god smak av ett skotskt-italienskt par i 35-års åldern som bodde på gården.
Vi blev dit bjudna av deras kattvakt, en dam från USA, som vi råkat på i yacht klubben dagen innan.

Barbados

Ny renoverat vardagsrum

Så här kan det också se ut i ett badrum

Bilden tagen från husets bakgård

Plantage huvudbyggnaden från ena siden, den som dom nu använder som huvudingån
29.12. var vi på förmiddagen ner till kryssningsfartygshamnen ock skrev ut oss. Lite över
3 på eftermiddagen lyfte vi ankare och satt kurs mot St Lucia, var våra vänner redan väntade på oss.