tiistai 1. tammikuuta 2013

Rumpunch

AVOMERI

Kovaa tuulta ja vesisadetta...

Mindelo, Kap Verde – Carlisle Bay, Barbados

16 vrk, 3 tuntia, 2086 mailia

been there
done that
check

Lähtö Mindelosta aurinkoisena ja tuulisena päivänä. Tuulta oli Kap Verden saarten välissä reilusti. Samanlainen ilmiö kuin Kanariansaarilla. Wind acceleration zone.
Kun pääsimme saarten vaikutuksesta, rauhoittui tuuli niin, että lopuksi kun aurinko laski, oli tuulta 2-3 m/s takaa ja aaltoja pari metriä kahdesta eri suunnasta. Siinä sitten keinuttiin puolelta toiselle purjeiden lätkyttäessä. Vauhti 1,5 – 2 solmua.

Tuli mieleen, että nytkö ensimmäisenä yönä alkaa koneella ajo. Niin se alkoikin. Ajettiin jonkin aikaa ja sitten taas purjehdittiin. Toinen päivä ja sama juttu. Tosin yöllä kun purjeet taas lätkyttivät aikansa, repesi genuan snörppikuja takaliikistä. Yön mentiin rikkinäisellä purjeella ja koko ajan repesi vähän lisää. Aamun valjettua vaihdoimme toisen genuan tilalle ja rikkinäinen sisälle. Kyllä ison genuan pystyy viikkaamaan sisälläkin, Kata näytti kuinka onnistuu. Saatiin se pieneen säkkiin ja odottamaan purjemaakaria.
Samana yönä pääsi puomin sisältä yksi köysi karkaamaan ja se piti saada takaisin ennenkuin isoa voi käyttää.
Siinä sitten meni päivä kun yritimme saada köyttä puomin sisään ja toisesta päästä ulos. Onnistui, onneksi. Muuten olisi pitänyt irrottaa puomi ja kallistaa sitä.

Kolmantena päivänä saimme tuulta ja seuraavana yönä liikaa tuulta sekä kaatosateen.
Iso vähän auki ja ilman etupurjetta 150 mailia vuorokaudessa. Sitä kesti pari vuorokautta. Ja koko ajan ristiaallokkoa. Tuulen suunta vaihteli joka päivä pari kertaa.
Puomia piti vaihtaa puolelta toiselle aika usein.

Sitten pari päivää ilman tuulta ja koneella ajoa.
Sen jälkeen tasaiset tuulet loppumatkan ja vasta silloin pääsimme jonkinlaiseen päivärytmiin.

Toisen päivän iltana me lähdimme alaspäin ja Gaija, ruotsalaiset, lähtivät ylöspäin etsimään tuulta. He saivat vielä huonommat kelit kuin me. Olimme 100-150 mailia heistä etelämpänä.

Tuuliperäsin toimi hienosti. Koko matka tultiin tuuliperäsimellä. Emme käyttäneet autopilottia emmekä itse ohjanneet koko matkan aikana. Mitä enemmän tuulta ja aallokkoa, sitä paremmin tuuliperän toimii, näköjään.

Kalastimme aluksi joka päivä. Lopussa vähemmän koska kalaa tuli niin paljon ettemme kerinneet syödä kaikkia.
7 doradoa(kultamakrilli)
5 wahoota(raitamakrilli)
1 bonito ( tonnikalan sukulainen)
2 joita ei tiedä ja emme ottaneet, mahd. Barracuda

Päivällä oli 2 siimaa ulkona ja kolme kertaa kävi niin, että kumpaakin tuli samaan aikaan kala. Kerran 2 doradoa, kerran 2 wahoota ja kerran bonito ja wahoo.
Wahoo on aggressiivinen kala joka voi olla vaarallinen veneen kannelle nostettunakin. Meillä oli veneessä Viron rannikolta Pranglin Supermarketista ostettuja Laua Viin ja Extra Viin –Vodka pulloja jotka ovat säilyneet pari vuotta. Annoimme kalalle veneeseen tuloryyppynä desin verran vodkaa suoraan pullon suusta suoraan suuhun.
Kala veti kitusiinsa ja parin minuutin päästä kuoli. Taisi mennä väärään kurkkuun kun loppu sätkiminen. Viina toimii hyvin. Ei tarvitse tapella kalan kanssa kannella.

Kalaa tulee niin paljon kuin haluaa, näköjään.

Tuoretta kalaa syötiin melkein joka päivä.
Välillä oli hienoa avata joku purkkiruoka ja saada jotain muuta kuin kalaa.

Vettä kului 4 1,5 litran pulloa päivässä yhteensä. Tankkivettä käytimme aluksi kahviin ja hampaiden pesuun mutta lopussa vain pesemiseen ja tiskaamiseen.

Iltaisin suihku ja pesu takakannella merivedellä ja sen jälkeen huuhtelu makealla vedellä. Sai kehon viilenemään ennen yötä.

Tuuligeneraattori teki sähkö hyvin kun tuuli. Kovassa tuulessa tuotto oli noin 8 amp/h
Eli silloin kun tuulee kovaa. Vene kulkee 7-8 solmua ja tuuli on suoraan takaa.
Aurinkopaneeleista ei paljon ollut apua koska melkein joka päivä oli pilvinen.
Konetta käytettiin sähkön tekemiseen 8 tuntia koko matkan aikana. Sähkölaitteista vain jääkaappi oli päällä koko ajan ja mittarit yöllä. Tutkasta katsoimme sadealueiden kulkusuuntia päivin öin tarvittaessa.
Matkan aikana näimme pari laivaa ja pari purjevenettä horisontissa.

Koneajoa tuli noin 40 tuntia + 8 tuntia vapaalla sähkön tekeminen.

300 mailia ennen Barbadosta aloimme laskea millä vauhdilla olemme perillä valoisaan aikaan. Tuuli oli hyvää loppumatkan ja tulimme Barbadoksen Bridgetownin syväsatamaan kirjautumaan sisään puolen päivän jälkeen. Siellä meni tunti pari ja sen jälkeen ankkuripaikalle Carlisle Bayhin. Ajaessamme ankkuripaikalle, tulivat Cu@sean perhe kumiveneellä tonttulakit päässä meitä vastaan.
Ankkurointi ja Cu@sean Per tuli hakemaan meidät kylmän rumpunchin nautintaan heidän veneeseen.
Lapset pääsivät leikkimään ja me otimme muutaman lasillisen. Sen jälkeen ruoka omalla veneellä ja ansaittu yhtämittainen nukkuminen aamuun saakka.

Seuraavana päivänä veneen siivoaminen, totuttautuminen lämpimään ja turkoosiin veteen. Hyvin siihen on tottunut.
Aikaisemmin luulimme että on lämmin, nyt tänne päästyämme on lämmin.

Gaija tuli meitä seuraavana päivänä ja menimme kahdella kumiveneellä heitä vastaan.
Tonttulakit päässä.

23.12 Katan synttäreitä vietettiin Barbados Yacht Clubilla. Heillä oli joululounas ja meitä oli 4 veneellistä samassa pöydässä.

Jouluaattoa vietimme myös samalla porukalla Yacht Clubilla. Clubi suljettiin puolen päivän jälkeen mutta saimme käyttää heidän tilojaan sekä grilliä ja kylmäboxeja jäineen. Cu@sean Per järjesti asian Clubin toimiston kanssa.
Olemme kaikki veneet Clubin jäseniä, joka ehkä auttoi asiassa.
Aloitimme joulun juhlinnan kolmen jälkeen iltapäivällä ja sitä kesti myöhään.
Kivaa oli, tosin aika pitkä rankkasade vähän häiritsi mutta ei paljoa.

25.12 oli slow day. Oikeastaan mitään ei tehty.

26.12. kaupungilla kaikki kiinni, Clubi kiinni. Veneellä järjestelyä, uintia ja kumiveneellä tuttujen veneiden moikkauskierros. Albin ja Lykke tulivat meille leikkimään Idan kanssa.

Illalla radiosta tulee joululauluja ja on 29 astetta lämmintä. Vesi on 27 astetta.
Kyllä tähän on jo vähän tottunut. Ei haittaa vaikka on vähän liika lämmin.

Kivaa on.

Seuraavaksi on tarkoitus mennä Saint Lucialle uudeksivuodeksi.
Idan paras tarhakaveri tulee Saint Lucialle ja vietämme heidän kanssaan pari viikkoa.