torstai 21. helmikuuta 2013

Grenada

Det var en heldags seglats från Carriacou till södradelen av Grenada och St David's Harbour var vi hade först tänkt lyfta båten, men de hade inte den delen på lager där, så vi segla till
Prickly Bay nästa morgon.

I Prickly Bay låg många svenska bekantingar. Mika åkte genast in till marinan och fråga om upplyftning och till närliggande marina butiken, var dom hade delen vi behövde på lager.
Båten skulle upp på måndag (nu var det fredag).
Vi blev en natt liggande i viken, var på kvällen ute på pizza med s/y Cu@sea och s/y Gaija, samt senare dök också s/y Elin och s/y Miss My upp.
Det var väldigt gryddad pizza, så de flesta av oss satt med munnen i lågor.
De hade också levande musik den kvällen där.
I bakgrunden ser man Hog Island ankarvik, i förgrunden Woburn Bay
På lördag morgon drog vi i väg till nästa ankarvik Hog Island, som många tycker att är en av de vackraste här på Grenada. Nåja, man kan vara av många åskitar också i denna fråga.
Här var vi i 2 nätter i en liten vik, med 3 vrak, 10 st båtar som bara stod lämnade där, var i mer eller mindre dåligt skick, 10 st som stått en längre tid där var det bor någon på båten, och sen några få seglare som kommer och går.
På lördagkväll hade vi egen barbeque på stranden, det var mysigt. På söndagen hade den lilla strandbaren någonslags grillfest (har varje söndag) med levande musik, ett fat mat med litte av alla slag på fick man köpa för 25 ecd, och all dicka var 5 ecd/st.
In till stranden kom det både lokal befolkning och seglare, så hela den lilla sandstranden var full av jollar.
Titt ut över Hog Island ankarvik
Ida (i gult) med komppis Pim från båten Gaija
På måndag förmiddag segla vi den lilla vägen tillbaka till Prickly Bay, båten lyftes klo 14.00.
Första natten sov vi i båten, på tisdag morgon gick vi med Ida för att söka upp ett hotell/hostel/apartments.
Vi fick rum på ett helt ny byggt apt. rakt bakom marinan, 2 sovrum, kök-vardagsrum, för vaktist rymligt pris. Här får vi också byka allt som behövs bykas, och maskinerna tvättar med varmt vatten och inte kallt så som i marinan, så vi får faktist ren tvätt.
Här skall vi stanna 3 nätter, sen får vi båten sjösatt igen. Så nu kan vi njuta av inget gungande, varmvattens dush osv.