torstai 21. helmikuuta 2013

Canouan-Mayreau-Tobaco Cays-Union Island-Carriacou
IDA
Det härska bli en hopsamling av alla dessa platser.

Från Mustique tog vi riktning mot Canouan, vi hade god fart med bara genuan. Vi tog en titt på alla ankringsvikar, men ingen såg så speciellt lockande ut. Det kom ändera swell eller hård vind in i vikarna.
Vi satte ankare i Ramsau Bay som verkade som den lockandeste. Vi hade tänkt stanna för natten här, men i viken var det stark ström, att Ida skulle inte ha kunnat simma här, och ingen sandstrand i denna vik.
Efter vi då lunchpausat här, lyfte vi ankare satte riktning mot Mayreau och Salt Wistle Bay.

Vi var framme vid 14 tiden, och hade god tid på oss ännu för lek och badande tillsammans med Cu@sea som låg här.
Denna vik är fullsatt av bojar + att här ligger många ännu för ankare, så den stackars arma lilla viken är fullsatt. Här skall man inte betala fullt pris för bojen/natt, man skall pruta.
Detta är fullt en turistplats, så alla priser här efter.
Vi låg bara en natt i denna blåsiga vik, och flyttade sedan till samma ö Saline Bay, som har en härlig lång sandstrand.
Saline Bay och bara vi på stranden

Saline Bay
Här är det gott med platser att ankra och ingen swell kommer in, vinden tar nog i emellan.
Här låg vi i 3 nätter, bara lata, simma, byggde sandslott osv. Det var ingen rusning på stranden så imellan fick vi ha hela sandstranden för oss själva.
Man skall ha handlat matvaror före man kommer till denna ö, 2 urusliga små butiker hittade vi, med ännu mindre sortement och dyrt.

Tobaco Cays
Sedan var det Tobaco Cays ituren. Här låg vi en vindig natt. Detta är en plats som tycks ligga på alla båtars "must go there" lista. Vilken turistfälla, båtar, försäljare, charters i massor. Farligt att simma från båten, med alla charters som kör hårt imellan de ankrade båtarna.
Ingen igentligen bra simmstrand för mindre barn. Här är det snorkling och kitesurf som gäller.
Ida lärde sig snorkla här.
Annars tror jag nog att denna plats har sätt bästa dagar 20 år sedan.
Tobaco Cays
Dessa stötte vi också på
Tobaco Cays, våran båt syns mitt på bilden
Följande morgon bar det av mot Union Island och Chatham Bay.
Oj vilken fin och stor vik, som är skyddad från swell, men vindar kommer ner längs bergväggen.
Här är det härligt att simma, snorkla, kolla in sköldpaddor och bara vara.
Lång fin sandstrand med 5-6 st "strandbarer" på.
Vi hade sällskap av våra sveitsiska vänner på båten Tangaroa. Vi snorklade, åt lobbsters tillsammans och en eftermiddag gjorde vi en utflyckt uppför bergen.
Chatham Bay
När kvällen faller
En av strand barerna
Vi ock våra sveitsiska vänner
Ägaren till den lilla primitiva baren, och våran middag
Sol nedgång
Pelikan
Kolibri
På lördag eftermiddag startade vi till Clifton, var vi skulle skriva ut oss från Grenadinerna på måndag.
Söndagen fick år till att handla mat, fylla på gasflaskan och ta en titt på den lilla stan. Jag gav också en liten donation till gatuhundar, - katterna som den lokala veterinären har dragit igång.
Här tankade vi också vatten i båten, och fick helt bra vatten.
Clifton ankarviken
På måndag förmiddag tog vi oss sedan till Carriacou Hillsborough. Tyvärr kom vi en 1/2 timme försent, customer hade stängt 12.00 för dagen, de hade karneval i staden.
Så vi måste stanna i den väldigt rullande viken för natten och tidigt nästa morgon skriva in oss till Carriacou & Grenada.
Hillsboroug och karneval stämmning

Karneval
Etfer den formella delen seglade vi förbi Sandy Island, var alla båtar låg och rullade, och satt ankare i viken Tyrrel Bay. Där skall man lägga ankare i norra delen mera av viken för att undgå inkommande swell. Denna by var tyst, några små matbutiker och en hög med rum shop alla längs samma lilla gata, och det var de. Tyvärr hittade vi inte något extra med ön Carriacou. Så vi tog nästa dag och seglade till Grenada.