maanantai 25. maaliskuuta 2013

Saint Kitts

Kata on hoitanut viime aikoina kirjoittelun ja kuvien asettelun.

Grenadan jälkeen nousimme ylös tuttuihin paikkoihin:

Union Island, Chatham Bay,
Mayreau, Saline Bay ja Salt Whistle Bay
Bequia, Princess Margaret beach
ja sen jälkeen Saint Vincent, Blue Lagoon marina

Menimme katsomaan Wallilabou Baytä Saint Vincentillä. Siellä on kuvattu suuri osa Pirates of Caribbean elokuvista. Kaikki on tänä päivänä ränsistynyttä, likaista ja venepojat aggressiivisempia kuin missään aikaisemmin. Tarkoitus oli kirjautua ulos saarelta ja jäädä yöksi ja lähteä seuraavana aamuna mutta paikassa ei ollut mitään minkä vuoksi olisi jäänyt. Lähdimme uloskirjauksen jälkeen kuuden aikoihin illalla yöpurjehdukselle suuntana Martinique
Ohitimme Saint Lucian koska vietimme siellä aikaisemmin pari viikkoa.

Martinique
Le Marin satama.
Satamassa on noin 800 venettä ja muutama sata ankkurissa sataman ulkopuolella.
Iso keskittymä. Satama oli suht halpa ja sähkö kuului hintaan. Vesi maksoi 4 euroa / 500 litraa.
Hyvät sosiaalitilat ja pesula. Pari päivää varustehuoltoa ja pitsaa.

Menimme pitsalle ja oluelle. Yllätys oli aikamoinen kun tarjoilija tuli heti ja hymyili.
Ei sellaista itsenäisillä saarilla useinkaan tapahtunut. Martinique kuuluu ranskalle ja sen takia ehkä asiakaspalvelu toimii saarella. Supermarket saarella oli myös positiivinen yllätys.
Kun on pari kuukautta käynyt Viron Pranglin tapaisessa kaupassa ostoksilla ja sitten menee isoon suomalaiseen ruokakauppaan on yllätys kohdallaan.

Seuraavaksi purjehdimme Maria Galantelle.

Maria Galante oli mukava pieni unelias saari. Matkalla sinne saimme 4kg tonnikalan.
Ankkuroimme satama-altaaseen aallonmurtajien sisäpuolelle. Ei swelliä, ei keinutusta. Kumiveneellä rantaan ja vuokrasimme auton päiväksi saarikierrosta varten. Saari on ranskankielinen, eikä siellä pahemmin osata englantia. Auton vuokraus onnistui ranskalaisella kaavakkeella. En tiedä mitä vuokrasin ja millä ehdoilla mutta auto toimi hyvin ja mitään ei tapahtunut. Ei tarvinnut miettiä sisältyykö joku vakuutus vai ei.

Pieni saari ja kolme rommitehdasta. Kaikissa kävimme tutustumassa kuinka rommia tehdään. Ja jokaisesta tehtaan tuotosta ostoksina. Tehtaan rommit ovat standardi 59% vaaleaa rommia ja se myydään myös veneilijäystävällisissä 3:n ja 5:n litran hanapakkauksissa.

Saarella on paljon hienoja hiekkarantoja ilman ihmisiä. Ihmettelimme koko ajan missä kaikki ihmiset ovat. Tosin saarella ei ole massaturismia ja paikallisest eivät ilmeisesti oikein perusta rantaelämästä tai
taitavat olla päiväsaikaan töissä suuri osa.

Guodaloupe oli seuraavana ja purjehdimme suoraan pohjoisosaan Deshaisen kylään jossa voi kirjautua ulos saarelta. Saimme matkalla 5 kg Wahoon eli raitamakrillin.
Kirjauduimme kylässä ulos ja purjehdimme Antigualle English Harbouriin.
Pari päivää siellä ja siirtyminen muutaman mailin päähän Jolly Harbouriin.
Jollyssa kirjauduimme taas ulos saarelta ja purjehdimme Saint Kittsille.
Tulimme iltapäivällä ja Basseterre-kaupungin ulkopuolella näytti olevan aika keinuttavaa, joten ajoimme satamaan laituriin.
Akkujen lataus ja huomenna jatkamme matkaa, seuraavaksi Saint Barts. Sen jälkeen Saint Martin ja sieltä BVI, Brittien neitsytsaaret.

Maaliskuun puolen välin jälkeen kalenteri on vähän päässyt määräämään kulkutahtia.
Ensimmäinen pari kuukautta meni leppoisasti ilman ajantajua. Nyt on tarkoitus huhtikuun puolen välin aikoihin katsella sopivaa aikaa purjehdukselle joko Bermudalle tai suoraan Azoreille. Sitä ennen olisi tarkoitus viettää pari viikkoa neitsytsaarilla. Vähän joutuu valitsemaan saaria, jolla käy ja jotka jättää väliin jos parin viikon paikalla oloa BVI:llä haluaa ennen pitkää purjehdusta.

Saint Martenilla pääsiäinen sekä veneen bunkraus ja veneen todo-listan lyhentäminen.

Nyt ollaan kierrelty eri saaria ja paljon erilaisia hiekkarantoja, snorklailtu nähden korallikaloja ja merikilpikonnia.
Hienoa rantoja on ollut niin paljon, että ne alkavat tuntua kovin tavallisilta. Antigualla English Harbourissa oli hieno hiekkaranta parin sadan metrin päässä veneestä mutta emme edes käyneet rannalla. Uimme veneestä. Sama on nyt viime aikoina tapahtunut muuallakin. Hienoja snorklauspaikkoja näkee nytkin mutta kun on jo snorkaillut niin kalojahan siellä uiskentelee kivien ja kallioiden koloissa ja vieressä.
Alkaa tulla mieleen yhden t-paidan teksti: Same shit, different island

Purjehdus täällä on hienoa. Ilma on lämmin ja tuuli on 8-12 metriä/s ja lähes aina itä-koillisesta.
Saarten takana ei ole aallokkoa mutta tuulta kuiten riittää.

Nyt ollaan noustu pois alasaarilta ja enemmän ja enemmän länsimaalaista touhua.
Radiosta on vaikea löytää kanavaa, josta kuuluu reggae.