maanantai 1. huhtikuuta 2013

St Barth

Måndag morgon gick Mika och skriva ut oss från St Kitts. Vid 10 tiden kom vi iväg och tog riktningen mot Saint Barthelemy (St Barth) med ungefär 40 sm fram för oss.
Vi hade bra vind och gjorde god fart hela vägen, var framme vid femtiden samma kväll.

Den stora ankrings vik utanför den lilla huvudstaden Gustavia var proppfull med ankrade båtar en större än den andra, man kände sig faktiskt liten bland alla dessa mega yachts här.
Efter en tids sökande hittade vi en lämplig spot åt oss. Vi kunde genast konstatera att denna vik är väldigt gunning att ligga i, men en natt måste ju alltid gå.

Efter en dålig soven natt och morgonmål följande morgon, tog vi lilla jollen in till stan.
Det tog över 1 timme att skriva in och ut sig från ön, det var långa köer till datorerna, och folk som skulle skriva in hela stora (100-> fots) båtar med hela besättningar.
Inne vid bryggorna låg det stora stora mega segel- och motorbåtar och blänkte i kapp.

Denna lilla stad är rätt mysig, med en massa märkes butiker Cartier, Louis Vuitton, BVLGARI bara att nämna några. Det var skillnad som natt och dag på de här två öarna som det är bara 40 sm emellan.
Gatorna här har ännu också svenska gatunamn kvar då ön på slutet av 1700-talet hörde till Sverige, som också staden Gustavia har fått sitt namn efter svenska kungen Gustav III.

Samma eftermiddag tog vi oss ett stenkast norrut till en välskyddad vik Grand Colombier som är natur park. Här finns det bojar att ta (gratis), vi fick en boj rätt nära stranden efter att vi väntat ett litet tag. Här skall man se till att man har svängrum om man ankrar, för båtarna svänger huller om buller rätt mycket.
Det hade ankrat en stor mega motorbåt rätt nära oss, och det var faktiskt på vippen att vi inte hade den på besök hos oss, så de fick snällt ankra om, för vi låg vid boj och de för ankare.
Här var vattnet verkligen klart så man såg botten till och med på 9 m djup. Här låg vi i 2 nätter.

Till påsk ville vi hinna till Saint-Martin/Sint Maarten (franska sidan/holländska sidan), så vi seglade vidare rätt tidigt på skärtorsdag morgon. Vi hade bestämt oss för att bli på holländska sidan, och ligga för ankare i yttre Simpson Bay.

Under seglatsen hörde vi på VHF när några båtar diskutera med varandra om kommande väder, och det lovades hörd vind och regn under påsken, så just när vi kom till Simpson Bay var bryggan upp till den inre lagoonen, vi tog ett snabbt beslut och körde in. Här ligger man bra ankrat.
Det kostar här 20 usd att ankra en vecka (för vår båt) + brygg avgift.

Här på holländska sidan ligger två stora chandlery’s och en stor matbutik med gott sortiment har vi också hittat.
Första kvällen vi låg här var vi ögonvittne för en jollekrock rakt bakom oss.
Det var mörkt, 2 jollar kom körande från olika håll, den ena helt utan ljus, den andra bara med en liten pannlampa. Pang i full fart körde de emot varandra, från den ena jollen föll det en man i vattnet, jollen fortsatt att köra runt runt i hög fart för sig själv. Tur var fick de upp honom lyft iden andra jollen, före något värre hände.
Vad lär vi oss här, ha ordentligt ljus när du kör jollen i mörker (liten usel pannlampa räcker inte), ha alltid den röda lilla säkerhets kedja runt handen, fall du råkar trilla av.

Vi har idag börjat bunkra båten med matvaror inför överseglatsen hemåt.