torstai 4. heinäkuuta 2013

Helgoland-Brunsbuttel- Gedser

Utanför Portsmouth har dom hotell på en sådän här liten ö/platform
Det tog oss 3 dygn från Portsmouth England till Helgoland, en ö ca 40 sjömil utanför Cuxhaven Tyskland.
I 2 dagar hade vi regn, dimma och mycket vind. Vädret var igen helt något annat än vad prognosen gav oss på morgonen. Det var hård trafik i Engelska kanalen.
Vi kom på eftermiddagen till Helgoland, där finns en liten brygga för gästande båtar, annars är
det att taga fast sido länges oftast i tredje fjärde raden.

Helgoland
Små färggranna husen på Helgoland

Man skall vara påklädd till havs fast det är mitt på sommaren
Helgoland är en skattefri ö, så många turister kommer dit för att fylla på sin sprit och diesel lager.
Den lilla ön är full med alkohol och parfym affärer. Några hotell och restauranger finns det också att välja på.
Själva hamnen har inte mycket att bjuda på, man för betala skilt för allting, el, dusch, vatten.
Vi stanna bara en natt här, och på måndag morgon fortsatte vi mot Kiel kanal.

Till Brunsbuttel kom vi vid 18-tiden, den lilla hamnen rakt innanför slussen var rätt full redan vid detta lag. Vi fick lägga oss 3 i rad, och utanpå oss kom det ännu en båt.
Att hantera båten och lägga till i slussen gick av gammal vana, som man fått med alla slussar i
Holland som vi åkte igenom.

I Brunsbuttel var vi också bara en natt. Följande dag körde vi genom kanalen och fortsatt raka vägen vidare, och stannade inte i Kiel.

Det var faktiskt jämt ett år sedan vi var i Kiel kanal senast, då bara på väg söderut.
Jag kommer ihåg känslan då, det var härligt då på något sätt började resan och det kändes skönt.
Men måste säga att nu kändes det lika om inte mera skönt, vi är ”nästan” hemma.
Alla de stora haven och alla tidvatten och strömmar hit och dit är nu förbi.

Vi hade tänkt oss segla raka vägen till Christiansö, men igen en gång satt vädret stop för våra planer.
Under natten blev det rätt hård motvind, och vågorna i mot oss. Det löpte ingen vart, så på morgonen bestämde vi oss för att ta till på Danmarks sydligaste spets Gedser.

Gedser gästhamn
De har en gästhamn här, som tycks vara rätt tysk. Här är vi, 3 holländare och säkert 15 tyska båtar.
Den lilla byn värkar rätt tyst, och många hus har skylt med salu till på sig.
En stor färja terminal har de, och inte så mycket annat.

Färgterminalen
Tysta långa gator i denna lilla by

Detta varit bio 1929-1969, nu var det någons hem
Vi var på kvällen med Ida och gå längs bryggorna och strandkanten, oj nog är det så fint här i norden en vacker sommarkväll, havet just nu spegel lugnt, doften av nyklippt gräsmatta, oj vad skönt med hemvana dofter och sommarkvällar.

Imorgon torsdag ser det ut att vi kan fortsätta norrut utan motvind ,så vi försöker ta oss uppåt så långt det går med bra vindar.