torstai 4. heinäkuuta 2013

ITÄMERI







ITÄMERI

Tanskan eteläkärki, Gedser

Vihdoin itämerellä. Paljon on tapahtunut ennen tätä.

Hortasta, Faialin saarelta Azoreilla, siirryimme yöpurjehduksella toiselle Azoreiden saareille, Terceiralle. Tulimme aamulla puoli kahdeksan aikaan satama-altaaseen ja odottelimme satamakonttorin aukeamista ja paikan saamista odotuslaiturissa.
Konttori aukesi kahdeksalta ja muodollisuudet sekä vene laituriin. Hyvä aamiainen veneessä ja moikkaamaan tuttujamme, ruotsalaista Cu@Sea-venettä. 
Vene ei ollut vedessä vaan nostettuna. He lähtivät päivää aikaisemmin kuin me ja heidän piti mennä suoraan Espanjan La Corunaan. Reitti ohittaa Terceiran saaren. Saaren edustalla on saari ja sen vieressä isot kalliot. He ajoivat näihin kallioihin keskellä yötä pimeässä 6 solmun vauhtia ja vene kärsi pahoin. Keulasta alkoi vuotaa vettä ja he suuntasivat Terceiran satamaa kohti. He saivat hälytettyä myös nosturin yöllä ja vene nostettiin heti vedestä heidän saavuttuaan. Nyt vene korjataan saarella ja kotiin purjehdus tapahtuu vasta ensi kesänä. Perhe on jo lentänyt kotiin.

Hortassa ollessamme moni vene oli aikeissa suunnata ensin suoraan Englantiin mutta nähtyään ennusteita moni päätti mennä La Corunaan Espanjaan ja nousta sieltä Ranskaan tai Englantiin. Norjalaiset tuttumme  All Linn ja Promise tekivät myös näin. He ovat ilmeisesti vieläkin siellä odottamassa sopivaa keliä Biskajan ylitykselle tai ovat tällä hetkellä Biskajalla. Kerran he jo lähtivät ylittämään mutta 10 mailin jälkeen kääntyivät takaisin liian kovan aallokon ja tuulen takia.

Olimme pari päivää Terceiralla. Saari on suurempi kuin Faial ja kaupunki suurempi kuin Horta. Kävelimme kaupunkia ristiin rastiin ja kukkulalle kaupungin laidalla.
Vierasveneitä ei ollut montaa. Satama on hyvä ja suojainen.
Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka.
Moni vene tulee Hortaan ja lähtee suoraan Hortasta ja jättää muut saaret väliin.
Hortan satama on tungokseen saakka täysi ja vilkas kun Terceiran satamassa on tilaa ja rauhaa.

Lähdimme Sassy Ladyn kanssa samaan aikaan kohti Englantia. Sassy Lady suuntasi Irlantiin, joten muutaman tunnin päästä lähdöstä emme nähneet heitä enää ja vuorokauden sisällä reittimme olivat erkaantuneet niin paljon että olimme VHF:n kantaman ulkopuolella. Lähetimme toisillemme sijaintitiedot päivittäin tekstiviestinä satelliittipuhelimella.
Koko matkan aikana emme nähneet muita veneitä.

Kalastimme pari ensimmäistä päivää ja saimme kaksi tonnikalaa. Neljän kalansyöntipäivän jälkeen veneen miehistön kalakiintiö oli täynnä, joten emme kalastaneet loppumatkan aikana.
Tosin tuuli ja aallokko oli sellaista, että kannelle oli kylmä ja keinuvaa.

Matkan aikana saimme kylmää ilmaa, vesisadetta, kovaa tuulta ja isoa aallokkoa.
Matalapainerintamia tuli parista eri suunnasta samaan aikaan. Otimme joka päivä säätiedot ja ennusteet satelliittipuhelimella, joten osasimme varautua siihen mitä oli tulossa. Alueet olivat  niin suuria, että ei niitä karkuun päässyt. Onneksi kaikki kovat tuulet ja aallot tulivat takaa. Ei ollut kuin vähän kivaa. Meillä oli koko ajan reivattu iso ja reivattu genua. Muutama neliö kummassakin auki.

Pappakuomu oli päällä koko matkan. Hieno keksintö. Ei tarvinnut sadevaatteita eikä pukea paljoa päälle kun meni ulos. Purjeiden säätö ja reivaus voidaan tehdä niin, että pappakuomu on paikallaan.

8 vrk                        1209 mailia
heikoin vuorokausi 144 mailia
paras 169 mailia

Jo ennen lähtöä suomesta oli tiedossa, että Azorit-Englanti tulee olemaan epämukavin ylitys ja näin olikin. Varsinkaan perhemiehistölle se ei ole kivaa.
Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt tavalla tai toiselle saada kaverit purjehtimaan vene Englantiin ja perhe olisi voinut lentää Englantiin odottamaan ja pitämään kaupunkilomaa.
No, nyt se on tehty ja vene ja miehistö kesti hyvin.

Englantissa ensimmäinen satama oli Falmouth, jossa olimme pari yötä. Kiva pieni rannikkokaupunki, jossa paljon englantilaisia turisteja. Fish and chips.

Falmoutista siirryimme yöpurjehduksena Southamptoniin. Siellä kolme yötä ja tarkoitus oli lähteä sieltä suoraan Helgolandiin mutta kun lähdimme satamasta, ei autopilotti toiminut.
Edessä oli kolmen vuorokauden purjehdus ja olisi ollut erittäin raskasta ohjata kaksistaan koko matka. Pysähdyimme Portsmouthiin Gosportin satamaan korjamaan vikaa. Ensin ei tiennyt missä vika. Epäilin keskusyksikköä ja irroitin sen ja vein paikalliseen pajaan joka lähetti sen Raymarinelle. Heidän testatessaan sitä, kokeilin työntövarren moottorin toimivuutta yhdistäen johdot suoraan akkuun. Moottori ei toiminut. Moottori auki ja hiilet olivat jumissa. Moottorin ja hiilien viilailua ja putsausta ja paikalleen ja... Kas, moottori toimi. Sain myös keskusyksikön takaisin ja testauksessa siitä ei löytynyt mitään vikaa. Keskusyksikkö paikalleen ja johdot kiinni.
Valmista.

Näin se usein on. Vika ei ole suuri mutta kun ei tiedä missä se on. Kestää aikansa paikallistaa vika.
Korjaaminenkaan ei olo vaikeaa kun tietää miten se tehdään.
Nyt korjaus ei vaatinut uusia osia. Uudet osat olisivat ehkä muutaman euron.

Paikallinen Raymarinen edustaja ehdotti, että tilataan uusi keskusyksikkö ja näyttö 1800 euroa. Halusin kuitenkin, että vanha testataan ensin Raymarinella ja hyvä niin.

Marine Superstorella on kauppa Portsmouthissa ja heillä koko autopilottipaketti maksaa 2800 euroa ja se on halpa hinta suomen hintaan verrattuna. Jos ei olisi saanut korjattua olisi edessä ollut uuden hankinta ja asennus. Nyt sekin raha voidaan käyttää muuhun veneen varustukseen.

Seuraavana aamuna pääsimme lähtemään kohti Helgolandia.

Matka Helgolandiin meni hyvin. Purjehdimme lähes koko matkan. Etelä-Hollannin edustalla saimme yhden kovan matalan suoraan edestä, jolloin ajoimme koneella muutaman tunnin vastatuuleen ja vasta-aaltoon.

Helgoland, mukiin menevän purjehtijan paratiisi.

Saarella ei oli paljon muuta kuin monta monta viinakauppaa. Jokaisessa toistaan halvempaa ja isompia pulloja.
Saari on verovapaa alue ja siellä on muitakin verovapaita tuotteita myytävänä.
Niissä hintaero muualle ei ollut kovinkaan suuri.
Whisky 5 euroa litra. Tosin voi olla, että sitä voi käyttää lähinnä Irishcoffeen mutta kyljessä luki Claymore Scotch Whisky.
Oli siellä hienoja Single Malt Whiskejäkin vähän isommalla hintalapulla mutta niistä en ymmärrä.
Olut 8,95 euroa koppa.
Tulimme saarelle iltapäivällä viiden aikoihin ja kävimme pienellä kävelyllä katsomassa kaupunkia. Ei ollut paljoa nähtävää. Taxfree kauppoja vieri vieressä.
Olo oli kuin ruotsin laivan kaupassa erotuksella, että täällä oli halpaa.

Seuraavana aamuna lähdimme aamulla veneen tankkauksen jälkeen kohti Brunsbuttelia noin 50 mailin päähän. Diesel maksoi 1,07 euroa/litra. Ajoitimme lähdön niin, että tulimme Elben suulle nousuveden alettua. Tämä kannatti koska pääsimme purjehtimaan koko Elben matkan myötävirrassa 9-10 solmun vauhtia kanavan suulle.

Sulusta läpi ja viereiseen satamaan kylkiparkkiin kolmanneksi veneeksi. Saimme myöhemmin illalla viereemme vielä veneen neljänneksi.
Hyvä halpa satama. Hyvät ja siistit suihkut, sähkö sisältyvät. Satamamaksu 10 euroa.

Seuraavana aamuna ajoimme koneella Kielin kanavan läpi ja tulimme Holtenaun sululle viiden aikoihin iltapäivällä. Sulusta ulos ennen kuutta ja kohti Christianöötä Bornholmin edustalla.
Otimme sulussa sääennusteet ja näytti siltä, että kevyessä tuulessa purjehdimme tai ajamme koneella koko matkan. Kielissä aurinko paistoi ja oli kevyt tuuli. Matkan aikana tuuli kääntyi yllätys yllätys, vastaiseksi ja voimistui. Yöllä purjeet sisään ja koneella taas vastatuuleen ja vasta-aallokkoon 2-3 solmun vauhtia. Ei ihan ennuste täsmännyt.

Vene hyppi ylöa alas ja ensin ajattelin, että mennään Rödbyn satamaan tanskan puolella odottamaan.
Jatkoin kuitenkin matkaa ( Kata ja Ida nukkuivat). Tanskan eteläkärjen jälkeen reitti kääntyy enemmän pohjoiseen ja silloin olisimme päässeet purjehtimaan 60 asteen kulmassa. Aallokko oli kuitenkin niin ikävää, että aamulla päätimme jäädä Tanskan eteläkärkeen satamaan odottamaan tuulen kääntymistä.
Matkaa olisi ollut vielä yli 100 mailia.
Täällä nyt odotetaan ja yön aikana tuulen pitäisi kääntyä länteen 2-3 kolmeksi päiväksi, joten sen mukaan katsotaan mihin jatketaan. Todennäköisesti ruotsin rannikkoa ylöspäin, Kalmariin tai Tukholman saaristoon. Tarkoitus on päästä suht nopeasti ahvenanmaalle Käringsundiin ja aloittamaan kesäloma.

Falmouth 



Bermuda - Azorit välillä norjalaisveneen Jaryd järjesti ohjelmaa.




Tuoreen kanelipullan toimitus merellä







Portsmouth


Helgoland

Elbe-joella

Kielin kananvan sulussa Holtenaussa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti